Krásna streľba na večierku Revolver Revue

Myšlienka predstaviť svetu "neobvyklé" činnosti ľudí zaškatuľkovaných do určitých povolaní, prejavov a smerovaní je zaujímavým prvkom poznávania osobností a komunikácie. Výsledky sú pozoruhodné - svetu sa totiž odhalia (s určitým ostychom) prvky tvorby, .

Myšlienka predstaviť svetu "neobvyklé" činnosti ľudí zaškatuľkovaných do určitých povolaní, prejavov a smerovaní je zaujímavým prvkom poznávania osobností a komunikácie. Výsledky sú pozoruhodné - svetu sa totiž odhalia (s určitým ostychom) prvky tvorby, o ktorých (s výnimkou niekoľkých blízkych) nemá nikto žiadne tušenie, nie sú vydávané a autori ich považujú za svoje súkromné životy. České ušľachtilé periodikum Revolver Revue so samizdatovou tradíciou, ktorého krédom je objavovať neznáme a krásne v písomníctve a výtvarnom umení, sa vo svojom "zahraničnom okienku" rozhodlo ukázať verejnosti inú tvár piatich slovenských umelcov, než je tá ich známa. Túto časť obsahu časopisu, ktorú pripravil Alexander Balogh, sa zasa ľudia z okruhu kultového kultúrneho miesta ľavého bratislavského brehu Dunaja - Divadelného klubu na Školskej ulici, osmelili špecifickým spôsobom vyniesť na svetlo pre tých, ktorí chceli naživo spoznať jednak tvorcov a filozofiu Revolver Revue (prítomní boli rozhodujúci aktéri redakcie - šéfredaktorka Terezie Pokorná a redaktori Viktor Karlík a Michael Špirit) a tých päť slovenských autorov, ktorých alternatívne umelecké vyjadrenia boli v 38. čísle časopisu uverejnené. Tak sa publiku predstavili Dušan Hanák, Otis Laubert, Dežo Tóth (literárnym menom Andro Verdan), Miloš Janoušek a fyzicky neprítomný zosnulý Rudo Sloboda. Večer však mal svoj predkrm v podobe vernisáže fotografií Dušana Hanáka Záznamy a odkazy so sprievodnými slovami Dušana Dušeka a Deža Tótha a gitarovými piesňovými vyhrávkami Miloša Janouška. Hanák, v kultúrnych kruhoch akceptovaný dnes už ako legenda slovenskej filmovej réžie, je predovšetkým vnímavý človek, ktorého nesmierne zaujímajú spôsoby a druhy pokusov odkázať "čosi komusi", oznámiť svoju aktivitu, pozorovať vplyv času na informáciu, nachádzať rôzne stopy "rôznych civilizácií a barbarov" medzi nami. Objektívom fotoaparátu snímané graffiti v kolážach s útržkami plagátov, zvýrazňované časti nápisov a ich nová tvorba, kostýmy obyvateľov najrozličnejších kútikov zemegule miest - to všetko dokumentuje v kvartetových variáciách jednej meniacej sa situácie v čase a uhle i spôsobe pohľadu, alebo na jednotlivých obrázkoch zúfalú snahu dať o sebe vedieť, vyjsť z odcudzenia, samoty, vyjadriť sa. Nádherne "náhodné" farebné kombinácie spolu s tým, čo snímky "zaznamenávajú a odkazujú" sú výborným námetom a dôvodom pre rozvíjanie činností očí a mozgu návštevníkov. Po tomto prológu nasledoval vlastný večer, v ktorom sa moderátori Dado Nagy a Bibiana Ondrejková snažili v najrozličnejších rozhovorových situáciách s prítomnými dostať ich "tajnú dušu na dlaň", otvoriť ju a ukázať, aby neuletela a zostala (podobne ako na stránkach RR). Napomáhal im v tom herec Marián Geišberg, ktorý s jedinečným citom jemu vlastným prezentoval - prednášal výsledky alternatívnej činnosti "spovedaných" - prekvapujúce básne Dušana Hanáka, poznámky a záznamové "pseudoscenáre" Otisa Lauberta, poéziu "jednou dlhou vetou" Miloša Janouška, literárne "istiny a presochy" (obrazy v "tekutom stave písmen") Andro Verdana - Deža Tótha a denníkové záznamy Ruda Slobodu. Autori potom v rôznych stupňoch vyjadrovania nadväzovali a pokračovali sami (pričom fyzicky neprítomného zosnulého R. S. zastúpili priatelia - Dušan Dušek, Juraj Nvota, D. Hanák), nechýbala ani živá hudba (pesničky Miloša Janouška a Mariána Geišberga, gitarové improvizácie džezových tém Dušana Hanáka) a vstupy publika. Pred "užasnutými očami" tvorcov RR ("takovej večer se nedá v Praze zažít") sa tak uskutočnil večierok, ktorý mal svoj ďalší diel v naozaj neutíchajúcich príjemných diskusiách aj po skončení oficiálneho úspešného programu. Jedinečný zážitok nerušil, zaujal a bol krásnym, vzrušujúcim vrcholom pobosorovaného komplikovaného dňa s názvom "piatok trinásteho". PAVEL MALOVIČ

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

(Autor je stálym spolupracovníkom SME)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 679
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 465
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 441
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 453
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 582
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 993
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 176
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu