tívnej kapacity. Ako spravodajcovi TASR uviedli zdroje EÚ, traja členovia Európskej komisie požadovali, aby v záverečnej súhrnnej správe bol aj Slovensku prisľúbený termín odporúčania na rokovania o vstupe, ak urobí všetky požadované zmeny. Napokon sa to však nestalo. Čo sa týka politických kritérií, Európska komisia vo svojej správe uvádza, že Poľsko, Maďarsko, Česko, Litva a Lotyšsko preukázali stabilitu inštitúcií garantujúcich demokraciu a zdá sa, že Slovensko sa tiež poberá týmto smerom. Spoločným problémom všetkých kandidátskych krajín zostáva však slabá justícia, pričom na Slovensku hlavným problémom je naďalej nezávislosť sudcov. Napriek tomu, že právny štatút a práva Rómov zostávajú stabilné, Rómovia trpia diskrimináciou a sociálnym vylúčením v Maďarsku, na Slovensku a v ČR. Doteraz jednou z obáv na Slovensku bolo postavenie maďarskej menšiny. Zahrnutie predstaviteľov maďarskej menšiny do novej slovenskej vlády je však pozitívnym signálom. V ekonomickej oblasti Európska komisia pripomína, že SR má spolu s Estónskom a Litvou veľmi veľký schodok na bežnom účte platobnej bilancie, pričom v prípade SR, ale aj ČR a Poľska sa zdá, že príliš výsoký je aj štátny deficit. Slovensko nemôže byť stále považované za fungujúcu trhovú ekonomiku, hoci čo sa týka legislatívy a systematických opatrení, je k tomuto pojmu veľmi blízko. Avšak prehnaný štátny intervencionizmus a absencia transparentnosti nie sú kompatibilné s trhovou ekonomikou.