Keď trio tenorových cisárov súčasného sveta opery Luciano Pavarotti, José Carreras a Placido Domingo v roku 1990 po prvýkrát spoločne vystúpilo na verejnosti počas futbalového šampionátu v Ríme, zo záznamu sa zrodil najpredávanejší album klasickej hudby všetkých čias. O štyri roky si sprievodný megazážitok športového zápolenia zopakovali v Los Angeles a diváci na celom svete ich koncert videli prostredníctvom najsledovanejšieho prenosu hudobnej akcie v dejinách televízie. Desiateho júla tohto roku sa stretli v predvečer finálového zápasu majstrovstiev sveta na Marsových poliach v Paríži, aby pod taktovkou Jamesa Levina predniesli strhujúci repertoár, ktorý zaznamenáva nedávno vydaný album. Presne 26 skladieb, z nich viac ako polovica v dvoch romantických zmesiach, ukrýva aj niekoľko najväčších hitov legendárnej trojice ako Caruso, Nessun dorma či `O sole mio. Trom nezameniteľným osobnostiam s charakteristickým zafarbením hlasu však čoraz výraznejšie začína dýchať na chrbát mladá belcantová krv. Klíčiaca tak z operných javísk, ako aj z liahne popových hviezd. Prelínanie "veselých a vážnych" žánrov je atraktívne už dlhší čas. Nové publikum si výletmi za vlastné hranice do lovísk toho druhého hľadá klasika i pop.
Nič sa nedá robiť, traja tenoroví králi jednoducho starnú a zdá sa, že akoby s čoraz väčšou námahou už iba obmieňali svoje zabehané ekvilibristické rituály v takmer vyčerpanom klasickom repertoári. Vo vyhľadávaní nástupcov trónu a odovzdávaní vlastných skúseností je najpresvedčivejší Placido Domingo. Pomohol svetu objaviť možného argentínskeho pohrobka Josého Curu a nielen vo štvrtej časti známej viedenskej kolekcie vianočných motívov si zaspieval napríklad s Michaelom Boltonom. Luciano Pavarotti sa takisto obzerá po hviezdach populárneho neba, aby si s nimi ako s najlepšími priateľmi zanôtil v rodnej Modene. Práve spomínaný Cura, ktorý v týchto dňoch s klaviristom Eduardom Delgadom a gitaristom Ernestom Bitettim vzdáva hold najvýznamnejším skladateľom svojej krajiny na novom albume Anhelo, sa v predzvestiach kritiky zvyčajne objavuje ako jeden z novej trojice nástupníckych tenoristov po boku Taliana Andreu Bocelliho a rodokmeňom Taliana, miestom narodenia Francúza Roberta Alagnu. Od dvanástich rokov nevidomý Bocelli z toskánskeho mestečka Lajatico začínal ako barový spevák a gloriola jeho popularity začala oslňujúco žiariť po spolupráci s Pavarottim i po nahrávke dueta Time to Say Goodbye so Sarah Brightmanovou. Jeho lyrickou romantikou prešpikované albumy sú hitom na celom svete. Argentínčan José Cura sa môže pochváliť spoločnou piesňou Just Show Me the Way to Love You s tou istou opernou divou. Na projekt Anhelo vyberal z odkazov Carlosa Guastavina, Jorgeho Cardosa, Alberta Ginasteru, Ariela Ramireza, ale aj najslávnejšieho skladateľa tanga dvadsiateho storočia Astora Piazzolu a prispel dokonca i dvoma vlastnými skladbami. Roberto Alagna má o záujem médií postarané aj vďaka svojmu manželstvu s talentovanou sopranistkou Angelou Gheorgiuovou.
V konkurencii stále nových a nových mien sa však najslávnejšia tenorová trojka ešte stále pripomína obdivuhodnými sólovými výkonmi. Všetci traja v týchto dňoch vydali svoje najnovšie albumy. Pavarotti už piaty diel série z Modeny - tentoraz s Jonom Bon Jovim, Erosom Ramazzottim, Vanessou Williamsovou, so Celine Dionovou, Steviem Wonderom i Spice Girls. Carreras zostavil svoje ďalšie Best of... (doplnené novinkami I Have A Dream a Per Silvia) a Domingo dal dokopy zbierku piesní Agustina Laru. O svojich nepokrvných potomkoch, ktorí sa už trasú na ich miesta na vrchole bájneho Olympu, dobre vedia. A na cti im pridáva, že ich aj sami vyhľadávajú a vychovávajú. Magické číslo tri sa tak stále rozrastá...
DALIBOR HLADÍK