BRATISLAVA (SME - pet) - Na domácom knižnom trhu sa v týchto dňoch objavil slovník s názvom Kľúčové termíny výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia (Gramatická a sémantická charakteristika), ktorý zaplnil ďalšie biele miesto na mape slovenskej výtvarnej teórie. Stodvadsaťštyri strán ponúka 210 hesiel, 117 z nich je spracovaných s príslušnou heslovou staťou (tzv. dominantné heslá) a 83 ako odkazové heslá. Ako uviedli autorky slovníka J. Geržová a I. Hrubaničová, publikácia, ktorá nie je tradičným terminologickým slovníkom, vznikla z praktickej potreby analyzovať stav odbornej terminológie z hľadiska jej gramatickej a sémantickej charakteristiky a navrhnúť riešenia, ako zjednotiť jej písanú a hovorenú podobu, v súčasnosti značne rozkolísanú. Práca na slovníku sa začala v rámci polročného vedecko-výskumného grantu na Katedre teórie a dejín umenia Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave v roku 1996, pričom vznikol ako "vedľajší" produkt veľkého výkladového Slovníka slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia, ktorého koncepcia pochádza od J. Geržovej a J. Mojžiša a zúčastňuje sa na ňom kolektív dvanástich popredných slovenských výtvarných teoretikov. Do slovníka sú zaradené tri kategórie hesiel. Najpočetnejšie sú zastúpené heslá spájajúce sa s kľúčovými umeleckými tendenciami a hnutiami sledovaného obdobia (napr. fluxus, postmoderna), umeleckými smermi (napr. popart, konceptuálne umenie) a skupinovými vystúpeniami (napr. nový realizmus, transavantgarda). Druhú skupinu tvoria heslá, ktoré súvisia s výtvarnými technikami (napr. asambláž, frotáž) a umeleckými stratégiami (napr. apropriácia, citácia). V tretej skupine hesiel sú kľúčové slová, ktoré prekračujú hranice skúmania samotného umenia, nemusia bezprostredne súvisieť s výtvarným materiálom, ale podstatným spôsobom odrážajú dobové umelecké myslenie (napr. gýč, antiumenie). Ako pripomenula I. Hrubaničová, ide o prvý systematický pokus urobiť terminologický "poriadok" v slovenskej umenovede, pričom tento slovník treba chápať ako otvorený proces, do ktorého môžu vstupovať ďalší záujemcovia. Publikáciu je možné si zakúpiť vo vybraných kníhkupectvách a galériách na Slovensku. Cena jedného výtlačku je 150 Sk, študenti vysokých a stredných škôl si môžu slovník zakúpiť za cenu 100 Sk v Galérii Medium na Hviezdoslavovom námestí č. 18 v Bratislave.