U nás podiel železničnej dopravy na celkovej preprave tovaru dosahuje 60 %, čo v porovnaní s vyspelými krajinami je až dvojnásobný podiel, pripomenul nedávno Michal Lazar, generálny riaditeľ Železníc SR. Lazar vyslovil predpoklad, že vo svete nastane nová deľba prepravného trhu, lebo cestná doprava dosiahla svoj ekologický limit. V tejto súvislosti apeloval na zmenu prístupu vlády k rozvoju železníc. ŽSR rozpracovali nové komerčné aktivity, ktoré majú železničnú dopravu uprednostniť pred inými druhmi prepravy. V dvoch vlakoch majú cestujúci možnosť telefonovať z telefónnych prístrojov.
Železnice SR dosiahli za prvý polrok menšiu ako plánovanú stratu - vo výške 2,86 mld Sk. Pri hospodárení železníc sa od ich vzniku v roku 1993 počíta so stratou, ktorú by mal vyrovnávať štát, je spôsobená najmä vysokostratovou osobnou dopravou, lebo osobné prepravné tarify sú štátom kontrolované. Tržby z nákladnej dopravy výrazne vzrástli pri porovnaní s prvým polrokom roka 1997. Vzrástla preprava tovarov zo zahraničia, prejavilo sa to aj v hmotnostnom vyjadrení. V osobnej doprave štát uhrádza časť cestovného za tých občanov, ktorí cestujú v jeho záujme, sú to najmä dôchodcovia a vojaci. Tento rok má štát z tohto titulu uhradiť 2,2 mld Sk, za prvý polrok uhradil takmer 1 mld Sk. Produktivita práce na Železniciach SR vzrástla asi o 6 %, počet zamestnancov železníc mierne pokesol, bolo ich 49 tisíc. Mzda pracovníkov železníc za prvý polrok vzrástla v porovnaní s prvým polrokom 1998 o 6,7 %. Štrajková pohotovosť železničiarov trvá už niekoľko týždňov. V polovici septembra Michal Lazar povedal, že finančná situácia Železníc SR je stále nepriaznivá prejavuje sa to v nedostatku pohotových financií. V hospodárení ŽSR sa kumuluje dlh pri obnove osobných vozňov, ale aj rušňov. Na brnianskom strojárskom veľtrhu nedávno vystavovali tri slovenské spoločnosti Martinská mechatronická, a. s. Martin, ZTS - koľajové vozidlá, a. s. Dubnica, a ŽOS Zvolen, a. s., rôzne rušne, ktoré by sa mali na zákazku rekonštruovať pre Železnice SR.
JURAJ ĎURČENKA