Mnohé reklamné kampane ukazujú ženy ako ľudí, ktorí od života dostanú všekto, čo chcú. No v rámci spoločností, ktoré vytvárajú takýto obraz, pretrvávajú staromódne predsudky o úlohe žien. Správne rady britských a aj väčšiny ostatných reklamných agentúr manažujú muži a kreatívne oddelenia sa môžu zdať baštami šovinizmu. Ženy tvrdia, že agentúry by mali viac využívať ich inštinkt pre pochopenie zákazníkov a výber produktov. No hoci mnohé nariekajú, že ich nie je na vrcholných pozíciách viac, nezdá sa, žeby existovalo dosť podnetov na zmenu situácie. Údaje z priemyslu ukazujú, že situácia je pre ženy priaznivejšia než kedykoľvek predtým a odmena pre tých pár, ktoré sa presadia, je bohatá. V roku 1997 bol počet žien na vrcholných riaditeľských, manažérskych alebo agentúrnych postoch 1114, teda 21,2 % v porovnaní s 254 v roku 1970, čo vtedy predstavovalo iba necelých 8% dostupných miest. Ženy v súčasnosti obsadili viac než polovicu miest v oblasti styku so zákazníkmi, plánovania a výskumu a 45 % mediálnych úloh, čo ich posunulo vpred na ceste k manažmentu, na ktorej sa tradične zaoberali skôr účtovníctvom. Ženy, ktoré uspeli, majú pocit, že reklama je meritokracia a rozvírenie pochybností považujú za zbytočný rozruch. Tony Bodinetz, ktorý bol do minulého roku kreatívnym riaditeľom DMB&B, sa vyjadril: "V oblasti reklamy to nikto nepovažuje za problém. Agentúry riadia muži, takže sa to prosto deje samo." Výkonní riaditelia tvrdia, že pre mnohé ženy v oblasti reklamy - rovnako ako iných oblastiach - sa rebríček kariéry skončí alebo zastaví uprostred života, často preto, lebo osobné priority sa po narodení detí zmenia, zatiaľ čo iné dávajú výpoveď kvôli pocitu, že ich okolie obmedzuje v rozlete a začínajú pôsobiť na vlastnú päsť. Patricia Mannová, konzultantka J. Waltera Thompsona, kde pracovala asi 40 rokov, povedala, že mnoho žien dáva prednosť účtovníctvu a plánovaniu, kde zvládajú prácu i zložitý osobný život bez starostí o chod firmy. Ako sa však agentúry stávajú medzinárodnými a skresávajú isté vrstvy manažmentu, Mannová pozoruje rastúci počet žien s motiváciou opustiť tento tmavý kút a pokúsiť sa odkrojiť si kus z kapitálového, prípadne akciového koláča. Stále viac žien vyspieva a podlieha lákadlám vodcovstva, no dolu v tvorivej oblasti badať iba málo náznakov zmien. Podľa údajov IPA z roku 1997 iba 18 % reklamných textárov a 15 % umeleckých riaditeľov tvoria ženy. Presadiť sa v tvorivej oblasti je údajne preto také ťažké, lebo tu človek nesie na trh vlastnú kožu a riskuje, že ho budú kritizovať za vkus, talent a múdrosť. Ženy so silným egom naháňajú strach rovnako mužom ako ženám. (REUTERS)