Knieža m Réžia: Martin Kákoš m Scenár: Viera Bieliková, Marek Maďarič, Martin Kákoš - na motívy divadelnej hry Ivana Hudeca a Petra Valu m Hlavný kameraman: Dodo Šimončič m Kameramani: Tomáš Juríček, Karol Pujda m Hudba: Víťazoslav Kubička m Architekt: Tibor Lužinský m Výprava: Karol Valentík, Juraj Očenáš m Kostýmy: Ľubica Jarjabková m Dramaturgia: Slavomír Rosenberg, Jana Kákošová m Účinkujú: Milan Bahul, Ľubomír Paulovič, Ingrid Timková, Maroš Kramár, Dana Dinková, Vladimír Jedľovský, Juraj Sarvaš a ďalší m S finančným príspevkom štátneho fondu kultúry Pro Slovakia a Ministerstva kultúry SR vyrobili Štúdio Koliba a Slovenská televízia v koprodukcii s JMB Film & TV Production m Televízna premiéra: 23. septembra, STV 1
Na národnú a vlasteneckú strunu brnkala v stredu večer Slovenská televízia, len škoda, že tú kultúrnu má Kubišova spravodajská lutna už dlhší čas vytrhnutú. Občan Ivan Gašparovič najprv v predvolebnom finiši ospieval výzvu hviezdnej hodiny slovenského národa spred necelých šiestich rokov i jeho tŕnistú cestu k štátnosti počas tisícročí zápasov, a potom na obrazovku vstúpilo nitrianske knieža Pribina. Historický fakt jeho vyhnania z ríše moravským vládcom Mojmírom sa stal podľa slov hlásateľky inšpiráciou dramatického obrazu z obdobia raného stredoveku, plného mocenských bojov, intríg a nezmieriteľnosti dvoch náboženstiev. "O samotnom Pribinovi existujú len veľmi kusé fakty. Film však nie je dejepis, ale umelecká fikcia," skonštatoval pred premiérou filmu Knieža jeden z trojice scenáristov Marek Maďarič, podľa ktorého ide o vôbec prvý slovenský film odohrávajúci sa vo veľkomoravských časoch. "Chceli sme prerozprávať zaujímavý príbeh zo zaujímavého obdobia, keď na našom území ešte pretrvával antagonizmus medzi pôvodným pohanským náboženstvom Slovanov a prenikajúcim kresťanstvom. Práve pri príprave filmu som sa presvedčil, že o tejto časti našich dejín nevieme takmer nič," charakterizoval zámery tvorcov režisér a spoluautor scenára Martin Kákoš. Na výsledku to aj vidno.
Unavený divák má čo robiť, aby po takmer ničím neuľahčenej identifikácii postáv začal s dešifrovaním diania a akou-takou orientáciou v ňom. V súlade s celkovým vyznením nie je ani dej príliš monumentálny, reálne by mohol trvať zopár minút, a v ležérnej rýchlosti donekonečna rozvíja niekoľko ústredných motívov, rozohrávaných monotónnymi pohybmi kamery. Na začiatku väčšiny scén švenkuje zľava doprava, akurát keď vojaci bežia pomedzi stromy opačnou trasou, dovolí si zaberať ich v smere pohybu. Napriek neustálej prítomnosti jednoduchých hudobných podkladov je množstvo miest vyslovene hluchých. Z patetického tempa vyvolávajúceho zdanie veršovaného textu sa vymyká pomerne rýchly slovný prejav tradične zaujímavej Ingrid Timkovej v kostýme ako vypožičanom od Zdislavy z Lemberka, dramatickejší výraz zo svojho repertoáru poľahky lovia Vladimír Černý aj Ivo Gogál, romantickému klišé neuniká Maroš Kramár a samotný Milan Bahul v úlohe Pribinu pôsobí, akoby iba pred chvíľou bez úprav odkráčal z terchovských kulís Jakubiskovej Nejasnej správy o konci sveta. Hlasovo nekvalitný sa ukazuje výber detských predstaviteľov. Scenár je presýtený úboho prázdnymi dialógmi, pozornosť diváka stojí a padá na poetike obrazov. Často prvoplánových vo forme všadeprítomného smilníctva na pohankách, vykresľovaných sťa radodajne sa usmievajúce víly zo socialistických televíznych rozprávok. Kým orgie vystriedajú posedenia pri víne pod svetlom fakieľ, vrcholia "obrábania" ženského lona a reči o zízajúcich babách (sic!), ktoré nezaujíma, či mužovi visí na krku amulet, alebo talizman, ale čo mu stojí v nohaviciach. Pohanka titulovaná slovom suka do toho občas skríkne: Tebe by som nedala! a Pribina sa nechutne odbaví na rezignujúcej zákonitej družke. Osedlaní bojovníci zaliati slnkom vykonajú nájazdy do dediny hodné družiny Robina Hooda a počestný brat Dominik, spovedník kňažnej a učiteľ budúceho kniežaťa, len trpko skonštatuje: Veľa sa tu nedialo. Sebakriticky dodá, že na "takúto ťažkú úlohu" je možno slabý a rád prijme výzvu svojho návštevníka, ktorý mu "prišiel pomôcť dokončiť spoločné dielo". Ktosi iný potom pridá neoriginálne heslo - kto sa povyšuje, bude ponížený. Kiežby.
Obrovským prekvapením sa zdá účasť Ingrid Timkovej, ani pri nakrúcaní filmu Návrat ztraceného ráje na Morave netajacej svoju neschopnosť zmieriť sa s rozpadom Československa, a osobne neprítomného Mateja Landla, ktorý v projekte podľa hry ministra kultúry prijal obsadenie do dabingu jednej z postáv. Produkciou účastníkov hereckého odporu pred budovou ministerstva sa zrejme tvorcovia inšpirovali pri scénach pravých šamanských tancov okolo obetného ohňa. Knieža mal byť pôvodne televíznou inscenáciou, neskôr sa pripravoval celovečerný film pre kiná a napokon vznikol videofilm pre televíziu. Záhadu, na ktorom z vysokých horstiev sveta sa podel finančný príspevok fondu Pro Slovakia a ministerstva kultúry v hodnote 27 miliónov korún, konečná podoba filmu skrýva do dôsledkov. Závratnú sumu pred novinármi potvrdil generálny riaditeľ hospodárskeho úseku MK SR František Krasňanský. Celovečerné snímky na Slovensku vznikajú podľa štatistík s výrobnými nákladmi od 25 do 35 miliónov korún, pričom kvalitný dlhometrážny titul je možné nakrútiť aj za jediný milión. Knieža pritom nie je zaznamenaný na 35-milimetrový filmový formát, ale videotechnikou. Náklady na podobné televízne projekty s historickou náročnosťou výpravy by sa mohli pohybovať okolo piatich až desiatich miliónov. Ak sa Koliba niekam za zvyšné peniaze vyšplhala, masív umeleckého puncu to určite nebol.