Laický polyhistor, maliar, fotograf, spisovateľ a básnik gitarového textu Vlastimil Třešňák (nar. 26. 4. 1950), ktorého význam je porovnateľný (ba, možno ho aj presahuje) s hodnotou "akademika" folkovej piesne Vladimíra Mertu, nikdy veľa piesní nenahral a nevydal (či už išlo o oficiálne alebo neoficiálne nosiče). O to väčší sviatok nastane, ak sa čosi nové či staronové objaví. V objavovaní Třešňáka pre ľudí 90. rokov, ale i tých "znalých" urobili prvé kroky knižné vydavateľstvá v podobe útlych zbierok poviedok (Babylon, Práce 1991; To nejdůležitější o panu Moritzovi, LN 1991) a novelky (... a ostružinou pobíd koně, Imaginace 1993). Prekvapujúcim momentom bolo vydanie päťstostranového románu Klíč je pod rohožkou (Torst 1995), ktorý vzbudil zaslúženú úctu a obdiv literárnej kritiky, a rozsiahlejšieho zborníka poviedok U jídla se nemluví (Torst 1996, s kompletnou bibliografiou poviedok, noviel a pokusov o dramatickú tvorbu). Ostýchavejšie gramofónové firmy prezentovali pesničkára s gitarou a harmonikou najprv platňou Zeměměřič (Bonton 1997, pôvodná nahrávka z roku 1979), hybridom starších a novších vecí s kapelami - tzv. nepravý KOH-I-NOR (Supraphon 1992 s esejou Cikánská rapsodie od Bohumila Hrabala) a najnovšími piesňami - Koláž (BM 1995). Celkový obraz nevšedného autora postupne dopĺňajú výstavy jeho obrazov a fotografií. Avšak ako zjavenie prenesené z 80-tych rokov sa ukazuje možno najlepšia a najvkusnejšia folk-rocková platňa českej histórie KOH-I-NOOR (originál, pôvodná nahrávka 1983), ktorú Třešňák nahral vo Švédsku po troch rokoch emigrácie. Třešnák nikdy nebol typický protestný spevák a nebolo u neho zvykom akceptovať prvoplánové kompozície. Z jeho piesní je a bolo vždy cítiť "krv, pot a slzy" poézie, prirodzený slovný materiál, pôvodný jazyk, Pestrosť povolaní, ktoré nútene i nenútene vystriedal (zememerač, vrátnik, kulisár, hrobár, pivovarník, filmár), mu dalo svojráznu optiku, pokoru a múdrosť. Nadtým všetkým sa vznášajúca prirodzená inteligencia a schopnosť originálnej prezentácie vlastných myšlienok robí z jeho piesní literárne útvary pevne výrazovo zviazané so štruktúrou melodických hudobných kompozícií do vzácnych balíčkov poslucháčskeho zážitku. Rozsah spracovaných tém zahŕňa reakciu na upálenie Jana Palacha, parafrázu na Bibliu, nadhľadovo ponímané domové prehliadky, Chartu 77, novodobé pálenie kníh, vlastnú lenivosť, eštebákov, poéziu Karlovho mostu. Hudobné spracovanie je moderné, škandinávski muzikanti prevzdušnili a prekreslili pomerne jednoduché piesne. Třešňák spieva uvoľnene a jeho gitara i harmonika neznejú síce tak expresívne ako na živých koncertoch, ale výsledný efekt je možno ešte o čosi silnejší. Podobnú atmosféru sa podarilo na platni zopakovať (možno) iba moravskému pesničkárovi Vlastovi Redlovi na CD O kolo zpět (BMG 1997). Napriek krátkej stopáži nahrávky (necelých 37 minút) prináša desať piesní zážitky, ktoré rozpínajú čas ...
Autor: PAVEL MALOVI (Autor je stálym spolupracovníkom SME)