BRATISLAVA (SME - jb) - Plánovaný schodok v tohtoročnom rozpočte hlavného mesta vo výške 599 miliónov korún sa zvýšil na 688 miliónov. Ako uviedol námestník primátora Bratislavy Ján Odzgan, dôvodom je zvýšenie dotácie pre Dopravný podnik o 60 miliónov korún, ktorú schválilo mestské zastupiteľstvo na júnovom zasadaní, a zvýšenie kapitálových výdavkov tiež pre DPB vo výške 29,1 mil. korún. Pri schvaľovaní rozpočtu začiatkom roka poslanci súhlasili s návrhom, že schodok sa vykryje úverom, ktorý však mesto do dnešného dňa nedostalo. "Dvakrát sa znížil raiting Slovenska, potom nastal pohyb na trhu s rubľom," vysvetlil J. Odzgan. Vyjadril presvedčenie, že po voľbách sa podmienky na získanie úveru zlepšia a mesto bude môcť deficit, ktorý bol naplánovaný na rozvojové programy mesta vykryť. K dnešnému dňu má Bratislava schodok približne 60 miliónov korún, v najbližšom období však bude musieť zaplatiť faktúry za 280 miliónov. Finanční odborníci z radnice už pripravili aj zásady tvorby rozpočtu na budúci rok, ktorý bude schvaľovať nový mestský parlament. Podľa J. Odzgana to nebude skôr ako v januári, pretože rozpočet hlavného mesta nadväzuje na schvaľovanie štátneho rozpočtu. "Problémom pre nás pri tvorbe rozpočtu je to, že na Slovensku sa podiel z daní fyzických a právnických osôb každoročne mení, takže nikdy dopredu nevieme, koľko zo štátneho rozpočtu dostaneme," dodal. Zatiaľ je pre nové mestské zastupiteľstvo pripravený návrh základnej línie tvorby rozpočtu spolu s vyčíslením priorít. Podobne ako po minulé roky patrí k nim ochrana verejného poriadku a bezpečnosti občanov, tvorba zelene, rekonštrukcia a opravy komunikácií, čistota, osvetlenie a mestská hromadná doprava, vrátane prípravy na výstavbu metra. V zásadách sú spresnené aj náklady na dokončenie rozostavaných stavieb. Predstavitelia radnice sa v auguste písomne skontaktovali s ministerstvom financií, ktorému vyčíslili budúcoročné potreby mesta. Napríklad len na mestskú hromadnú dopravu a prevádzku Dopravného podniku bude treba 1,63 mld korún. Okrem toho mesto očakáva zo štátneho rozpočtu financie na ďalšiu obnovu vozového parku, na opravu koľajových tratí, ktoré sú v havarijnom stave, na bytovú výstavbu, na správu, prevádzku a údržbu prieťahov štátnych ciest mestom, či na prevádzku 3 domovov a 2 penziónov dôchodcov. "Od ministerstva financií žiadame aj 519 miliónov korún na začatie výstavby prvej etapy trasy metra z Petržalky po Trnavské mýto v dĺžke 10,5 km," uviedol J. Odzgan. Podľa jeho slov prebieha teraz v súvislosti s výstavbou metra územné konanie, na budúci rok sa očakáva stavebné povolenie. Zdôraznil, že na financovanie výstavby metra bude potrebná záruka vlády.