m Vo vládnom programe spred štyroch rokov sa píše, že vláda bude vytvárať podmienky na vybudovanie dopravnej infraštruktúry, že pripraví program dobudovania diaľničnej siete, modernizáciu železničnej siete a podobne. Ako hodnotíte splnenie sľubov?
"Dá sa jednoznačne povedať, že vláda neplní svoje programové vyhlásenie, alebo plní len v obmedzenom rozsahu. Je pravda, že prijala kroky vo výstavbe diaľnic, ktoré skrátili celkový harmonogram a urýchlili výstavbu. Je to však spojené s predražením výstavby, je to financované zo zdrojov, ktoré sú neúnosné pre štátny rozpočet. Dôležitejšie je, že neexistuje zmluvne zakotvené napojenie diaľničnej siete na európske dopravné koridory a najmä hlavný severojužný koridor je v súčasnej podobe smerovaný cez Českú republiku a slovenský úsek bude len doplnkovým dopravným ťahom. Znamená to, že tranzitné využitie bude minimálne. Osobitnú pozornosť si zaslúži železničná infraštruktúra, kde sa vláda zaviazala modernizovať dopravné cesty, ale v tejto oblasti sa nevykonalo takmer nič. Skoro všetky peniaze, ktoré vláda dokázala získať na dopravnú infraštruktúru, boli venované diaľniciam. Železnice sú dlhodobo stratové a vláda nestačí vykrývať ani prevádzku, nie to ešte modernizáciu tratí."
m Experti z ministerstva dopravy tvrdia, že pri takých podmienkach, za aké si požičiava SR peniaze na výstavbu diaľnic, by bolo hriechom nestavať...
"Je to demagógia, lebo na projekty ako sú diaľnice, sa dajú získať na medzinárodnom finančnom trhu úvery s dobou splatnosti 15 a viac rokov s odkladom splátok a s úrokovou mierou v oblasti 4 až 6 percent. Podľa mojich informácií dlhopisy vydávané vládou majú splatnosť tri roky a vyššiu úrokovú mieru, čo je jednoducho plytvanie zdrojmi štátneho rozpočtu."
m Podľa vás sa mali stavať diaľnice inak?
"Stavať sa mohli tak, ako sa stavajú, ale ide o systém financovania. Je to otázka toho, koľko si môže štátny rozpočet dovoliť venovať na výstavbu diaľnic a otázka rozloženia finančnej záťaže na dlhšie obdobie."
m V súčasnosti sú veľké problémy v železničnej doprave, železničiari sú v štrajkovej pohotovosti. Dalo sa týmto problémom predísť?
"Samozrejme, dalo sa tomu predísť, pretože podľa našich informácií bolo hlavným problémom železníc ich tunelovanie, čiže prelievanie peňazí ŽSR do rôznych súkromných firiem. Stámilióny korún išli do súkromných vrecák a železnice majú hospodársky výsledok hlboko stratový. Keby ministerstvo dohliadalo na disciplínu v tomto štátnom podniku, keby kontrolovalo všetky výberové konania, politiku železníc, obmedzilo možnosti korupcie a protekcionizmu, železnice mohli ušetriť významné prostriedky."
m Vláda mala v programe zakotvené, že prioritne zabezpečí modernizáciu hlavných železničných koridorov, modernizáciu mobilného parku a podobne...
"Veľké rekonštrukcie sa nerobia vôbec, robia sa iba malé s nižšími nákladmi, ktoré však nezmenia parametre trate, čiže v tomto vláda nesplnila svoj program vôbec. V mobilnom parku došlo k minimálnym obmenám, železnice nemajú peniaze na modernizáciu, mobilný park skôr ešte zostarol."
m Problémy ŽSR sa tiahnu už dlho. Existuje riešenie zlej situácie?
"Predovšetkým sa musí zaviesť poriadok, disciplína a zodpovednosť konkrétnych pracovníkov za hospodárenie. Následne treba prikročiť k úprave tarifnej politiky tak, aby železnice boli konkurencieschopné, aby dokázali prilákať prepravcov."
m Podobné problémy majú podniky autobusovej dopravy.
"Podniky SAD sú osobitnou kapitolou, pretože za posledné štyri roky došlo podľa mojich informácií takmer ku kolapsu väčšiny podnikov. Ide hlavne o podniky zabezpečujúce prímestskú autobusovú dopravu, kde je obrovský nesúlad medzi nákladmi a tržbami. Z populistických dôvodov sa udržuje nízke cestovné, na druhej strane podniky už dlhé roky nedokážu obnovovať vozový park. Stačí jeden príklad: V SAD Prievidza je zo 180 autobusov 150 po morálnej životnosti. Keby ich chceli obnoviť pri súčasných investičných možnostiach, trvalo by im to možno 200 rokov. Ministerstvo dopravy zanedbalo riešenie autobusovej dopravy a ponechalo podniky svojmu osudu. Pri držaní taríf podniky jednoducho nie sú schopné obnovovať vozový park."
m Myslíte, že vedenie ministerstva dopravy je neschopné a nevie riešiť problémy?
"Problémy dopravy sú v duchu celkovej hospodárskej politiky tejto vlády. Vláda sa bojí robiť opatrenia považované za nepopulárne, napríklad zvýšenie cestovného. Netrúfa si zvýšiť ceny, no na druhej strane nie je schopná vytvárať prostriedky, ktorými by nahrádzali podnikom straty z držania nízkych cien. Členovia vlády sa tvária, že problém neexistuje a valia ho pred sebou ako snehovú guľu, ktorá sa zväčšuje."
m Zaujímavo sa vyvíjala aj situácia okolo leteckej dopravy...
"V leteckej doprave stojí za pozornosť podnik Slovenské aerolínie, ktorý získal exkluzívnu licenciu na to, že môže vykonávať leteckú prepravu ako národný prepravca. Dostal k dispozícii vzdušný priestor, čo je národné bohatstvo, ktoré si každý štát chráni. Bohužiaľ ho dostal do rúk súkromný podnik, ktorý je zrejme vlastnený ruským kapitálom a dostal štátom financované lietadlá, pretože ich má v rámci deblokácie ruského dlhu voči SR. Celý výsledok štvorročného snaženia ministerstva dopravy, kde by sa dali narátať stovky miliónov až miliárd korún, venované štátom tomuto súkromnému podniku, je jedna pravidelná linka z Bratislavy do Moskvy."
m Minister dopravy je však spokojný s plnením programového vyhlásenia vlády.
"To je v duchu politiky tejto vlády, ktorá je spokojná sama so sebou a označuje výsledky svojej činnosti za hospodársky zázrak. Zázrakom je skôr to, že občania toto ešte trpia a že neprikročili k oveľa vážnejším protestom ako doteraz."