Akustické výstrely z povestného kalašnikova včera presne o piatej hodine popoludní symbolicky strhli čierny záves z legendárnej fotografie dnes už nežijúceho Laca Bielika, ktorá s "billboardovými" rozmermi 8 x 6 metrov bude až do konca septembra na fasáde bratislavskej Umeleckej besedy. "Fotologo agresie a protestu proti vstupu vojsk Varšavskej zmluvy spred 30 rokov pochádza len 25 metrov od miesta jej dnešného dočasného umiestnenia," upozorňoval pri spomienkovej performance Peter Lipa s megafónom na ústach. Podujatie 1968 - 1998 sa následne prenieslo do útrob funkcionalistickej `Umelky`, kde na takmer dve stovky ľudí čakala výstava Fragment D. "Je to akýsi sivočierny záznam výtvarných diel medzinárodnej výstavy mladých Danuvius 68, ktorý sa uskutočnil pred tridsiatimi rokmi," povedala na včerajšej vernisáži E. Kárová, predsedníčka Slovenskej výtvarnej únie - hlavného organizátora dotyku s dobou šesťdesiatych rokov. "Výstavu Fragment D nerealizujeme v identických priestoroch Domu umenia, pretože objekt Umeleckej besedy a jeho `duch miesta` augustových dní 1968 znie pre súčasnú koncepciu výstavy autentickejšie." Expozícia - sivočierny dokument doby vzdávajúci sa akéhokoľvek hodnotenia, je podporená prítomnosťou originálov umeleckých diel niektorých autorov, ktorí sa legendárneho Danuviusu 68 zúčastnili. Výtvarné spomienky sa v "kamennej" miestnosti zvizualizovali do pohyblivých políčok. Filmové dokumenty podčiarkujú reminiscenie na časy, keď sa rodila neznesiteľná ľahkosť bytia. Multimediálny rozmer podujatia sa po 18. h zvýraznil koncertom Tridsať ro(c)kov v petržalskom Propeleri, kde až do noci ro(c)kovali skupiny Le Payaco, Žena z lesoparku, Hex a Laura a její tygři.
Autor: pet