Katastrofický scenár, akcia, virtuózne špeciálne efekty - to sú základné atribúty drvivej väčšiny filmov súčasnej americkej kinematografie, ktorá aj cez horúce letné obdobie naplno masíruje slovenského diváka. Ešte nevybledli spomienky na útočiacich mimozemšťanov v Dni nezávislosti, ešte stále sa diváci zhrozene obávajú zrážky s kométou vo filme Drvivý dopad a už sa na nich nahrnul ďalší výpravný katastrofický film Armageddon, v ktorom Bruce Willis opäť zachraňuje Zem pred zrážkou s asteroidom veľkým ako Texas. Odborníci takmer unisono považujú podobné filmy za nezmysel, ale diváci si ich nenechajú vziať. "Vedia, že sa budú báť, zároveň však prežívajú taký zážitok ako niečo vzdialené, čo sa ich netýka," tvrdia psychológovia. Podľa nich - laicky povedané - zľaknutie spaľuje úzkostlivé látky, pôsobí dokonca ako prevencia voči infarktu či žalúdočným vredom a človek na dve hodiny zabudne napríklad na to, že nekúpil chleba. Titanic, najdrahší a najúspešnejší film všetkých čias, nazbieral v Amerike za tri týždne 157 miliónov dolárov. Armageddon potreboval na podobný úspech o necelý týždeň viac... Kasová návratnosť vysoko zaručená. Ku "katastrofám" podobného typu patria včerajšie premiéry Smrtonosnej zbrane 4 a Chobotnice. Samozrejme, obidve snímky opäť ponúkajú divákovi ilúziu o všemožnej sile strieborného plátna a spoľahlivo znižujú pravdepodobnosť infarktu. Ich mohutné nasadenie do slovenskej distribúcie navyše naznačuje, že sa očakáva prenikavý finančný zisk. Pozlátko perfektne odvedeného remesla sa však opäť roztápa do širokého prúdu zavedených schém, ktoré súčasný divák nadšene absorbuje. Je len príznačné, že náročnejšiemu americkému filmu Big Lebowski od nezávislejšieho amerického dua bratov Coenovcov sa ušlo v Bratislave len menšinové kino Mladosť. Horúca ponuka letných kín je teda jednoznačná - spaľuje úzkostlivé látky. Alebo, ako by povedal známy sarkastik David Lynch, ide o jednostranné vypieranie mozgov á la Hollywood. Ak sa však predsa len chcete vyhnúť žalúdočným vredom, choďte radšej k vode...
Autor: pet