Nakoniec aj hovorkyňa vlády Dagmar Beláková konštatovala: „Je dosť pravdepodobné, že to bude veľká novela.“ Opozičná SDK považuje nápravu nedostatkov súčasnej ústavy za životný záujem štátu. „Pretrvávanie súčasného ústavného stavu spôsobuje vážne problémy v jeho fungovaní. Stav, v ktorom sa nachádzame, možno označiť za chronickú ústavnú krízu,“ tvrdí SDK vo svojom volebnom programe. V tejto súvislosti SDK nepovažuje za vhodné pristúpiť k novelizácii či revízii základného zákona, ale má ambície pripraviť projekt novej Ústavy SR. „Súčasťou prípravy ústavy bude aj hľadanie čo najširšieho konsenzu, aby ústava mohla byť prijatá. To je však niečo, k čomu sa nemôžeme dopredu zaviazať,“ povedal SME poslanec SDK I. Šimko (SDK). Mandát poslanca mieni SDK vymedziť ako slobodný, a nie stranícky. K poznámke, že v platnej ústave v článku 73 sa hovorí, že poslanci vykonávajú svoj mandát podľa svojho svedomia a presvedčenia a nie sú viazaní príkazmi, I. Šimko podotkol: „Prax nás učí, že strany si toto ustanovenie vykladajú rôzne. Predovšetkým je to príklad poslanca F. Gauliedera. Vyprecizujeme príslušné ustanovenia tak, aby sa už podobný prípad neopakoval.“ Podobne právny expert Ernest Valko SME povedal, že si vie predstaviť úpravu príslušného ustanovenia ústavy práve v súvislosti s Gauliederovým prípadom. E. Valko ďalej podotkol, že si vie tiež predstaviť vo väzbe na mandát poslanca precizovanie ustanovení v otázke imunity. SDK mieni upraviť referendum ako formu účasti občanov na správe vecí verejných priamo, vrátane možností schváliť ústavu, ústavný zákon, ako i možnosti ľudovej iniciatívy v zákonodarnom procese. Podľa slov I. Šimka má byť občan zdrojom moci, mal by mať možnosť rozhodnúť aj o prijatí zákonov, resp. ústavných zákonov“. Ako však uviedol E. Valko, existuje celý rad demokratických krajín, ktoré nemajú zakotvené referendum a fungujú perfektne. „Môj osobný názor je, že nemám trikrát kladný vzťah k referendu. Poznám celý rad prípadov z minulosti, napríklad v Nemecku, keď bola referendom zneužitá moc,“ dodal E. Valko. Analytici takisto upozorňujú na obmedzenia, ktoré by so sebou priniesli zmeny navrhované SDK v otázke referenda. Pri Mečiarovom „svojskom chápaní demokracie“ by totiž mohlo dôjsť k torpédovaniu parlamentného systému a zastupiteľskej demokracie. A prostredníctvom referenda k presadzovaniu vlastných partikulárnych záujmov.