Presne 62 celovečerných filmov vedľa zoradených do tabuľky je súpiskou, na ktorej sa v rokoch 1992-98 spolupodieľala Česká televízia (ČT), čo ju vynieslo na bezkonkurenčný post najväčšieho a najvýznamnejšieho filmového producenta v Českej republike. Ak by sme k nim prirátali ďalšie zaujímavé tituly z tohto obdobia bez jej účasti (Jízda, Akumulátor 1, Lea, Lekce Faust, Šakalí léta, Válka barev, Pevnost…), treba podotknúť, že k takému neuveriteľnému počtu pôvodných titulov sa nedokáže spiaca slovenská kinematografia dopracovať hádam ani počas dlhých desaťročí. Česká televízia je, paradoxne, záchranou aj pre slovenských filmárov. Potvrdzuje to hneď niekoľko koprodukčných projektov, akými boli Šulíkove Záhrada a Orbis pictus, Borušovičovej Modré z neba, Balcov Rivers of Babylon, Lutherov Anjel milosrdenstva či Párnického …kone na betóne, z ktorých niektoré by bez prispenia českého partnera pravdepodobne ani nemohli vzniknúť. Dôkazom toho, že Česká televízia na čele so svojím šéfproducentom Čestmírom Kopeckým má na filmy, do ktorých sa rozhodne vstúpiť, dobrý nos, je rad na domácej pôde i medzinárodnej scéne oceňovaných snímok ako Kolja, Marian, Knoflíkáři, Postel, Záhrada, Bumerang alebo Zapomenuté světlo. „Svoju historickú šancu podať pomocnú ruku tuzemskému filmu, ktorá sa naskytla na začiatku 90. rokov, keď spoločenský vývoj ochromil tradičnú barrandovskú tvorbu, Česká televízia nepremárnila. Mala a bude mať neoddiskutovateľný prínos pre zachovanie kontinuity českého filmu,“ tvrdí Martin Bezouška, riaditeľ programu ČT. Za kameň úrazu brániaci vzniku nových filmov zvyknú samotní tvorcovia často označovať nedostatok kvalitných scenárov. Čestmír Kopecký podľa vlastných slov dostáva do rúk asi dvadsať scenárov týždenne. „Je to tragédia, na 90 percent sú to príšerné ‘kraviny‘. Mladí režiséri nechcú, aby im niekto písal scenáre. Chcú si ich písať sami. Naozaj veľa ľudí tvrdí, že nie sú dobré príbehy. Treba však dodať, že kinematografia sa rozdelila na slabomyseľné americké veľkofilmy a na umelecky náročné výpovede. V tých prvých možno je nedostatok príbehov, ale tie ma nezaujímajú. Scenáre k filmom, ktoré robím ja, sú autorskými výpoveďami,“ vraví Kopecký. Svoju pozornosť v týchto dňoch sústreďuje na niekoľko súčasných projektov. Práve tento týždeň začal tvorivý tím úspešného muzikálu Šakalí léta, vedený režisérom Janom Hřebejkom, nakrúcať nový film Pelíšky. Tesne pred začiatkom nakrúcania je novinka Karla Kachyňu i debut Matěja Mináča, vo výrobe je ďalšia snímka Sašu Gedeona, do konca roka má mať premiéru nová rozprávka Císař a tambor aj poviedkový film Co chytneš v žitě a pripravuje sa celý rad zaujímavých dokumentov, vrátane netradičného príbehu Igora Chauna a ďalšieho titulu, ktorý nakrúti uznávaný režisér Miroslav Janek.