za takýchto podmienok: hráč mal na partiu síce iba jednu hodinu, no mohol si pomáhať počítačom s procesorom Pentium II 333 MHz. V počítačoch bola zabudovaná nová verzia ChessBase 7, ktorá teraz prichádza na trh s miliónovou databázou partií spolu s programom Fritz 5. Hralo sa na 6 partií, ktoré však boli nečakane vyrovnané a skončili sa 3:3. Rozhodovali až bleskové partie bez pomoci počítačov. Konečný výsledok po dvojnásobne nastavených dvoch partiách znel 5,5:4,5 v prospech Kasparova. Niektorí znalci z vyrovnaného priebehu usudzujú, že počítačová databáza eliminovala obrovské teoretické vedomosti Garriho Kasparova.
Topalov - Kasparov
León 1998, 1. partia
Sicílska: 1.e4 c5 2.Jf3 Jc6 3.d4 cxd4 4.Jxd4 Jf6 5.Jc3 e5. Úvodný ťah Čeljabinského či Svešnikovovho systému. Kasparov ho používa iba zriedka, skôr ako moment prekvapenia. Jeho doménou sú skôr scheveningské schémy s pešiakmi d6 a e6. 6.Jdb5 d6 7.Sg5 a6 8.Ja3 b5 9.Jd5 Veľmi populárne je aj 9.Sxf6. 9… Se7 10.Sxf6 Sxf6 11.c3 Sg5 12.Jc2 0-0 13.a4 bxa4 14.Vxa4 a5 15.Sc4 Vb8 16.b3 Kh8 17.0-0 Sd7 18.Dd3 Prvý nový ťah, známe je 18.Val s približne vyrovnanou hrou. 18…f5 19.Va2 g6 20.f3 Sh6 21.Vd1 Dh4 22.Jde3 Vf6 23.Sd5 Vbf8 24.Jf1! Preventívne odráža útočné možnosti súpera, aby mohol neskôr obliehať slabého pešiaka a5. 24…Je7 25.Jce3 Jxs5 26.Jxd5 fxe4 27.Dxe4 Dxe4 28.fxe4 V6f7 29.Vxa5 Sg4 30.Vda1 Se6 31.Jfe3 Sxe3+ 32.Jxe3
Teraz mohol mať čierny dobrú protihru po 32…Vf4. Kasparov berie pešiaka b3, no jeho strelec tam po silnom protiťahu súpera ostane v ofsajde. 32…Sxb3? 33.c4! Vc8 34.Vc1 Vb7 35.Va6! 36.Vxd6 Sa4 Biely by vyhral aj po 36…Sxc4 37.Jd5 Vbb8 38.Jb6 37.Ve6 Vb3 38.Jd5 Sb5 39.Ve7 Sa6 40.c5 Vf8 41.c6 Vb2 42.h4 Sd3 43.Vxe5 a čierny sa vzdal.
JOZEF FRANZEN
(autor je medzinárodným veľmajstrom ICCF a medzinárodným majstrom FIDE)