HZDS malo v programe vystavať až 18 tisíc bytov ročne. Ako hodnotíte jeho splnenie?
„Každý vidí, že HZDS sa nepodarilo dosiahnuť toto číslo, ale treba povedať, že nedokázalo vytvoriť ani systémy financovania bytovej výstavby a nepripravilo ani legislatívu, aby perspektívne v budúcnosti bolo číslo novopostavených bytov vyššie. Koncepcia bytovej výstavby totálne zlyhala. Odrazilo sa to na počte postavených bytov, spolu asi 26 tisíc bytov za celé funkčné obdobie. Čo robí táto vládna koalícia, je veľmi chaotické a opäť potvrdzuje, že nemá systém a asi to nevie. Sľuby ministra Jána Mráza z nedávnej minulosti, že do roku 2000 bude na Slovensku postavených 97 tisíc nových bytových jednotiek, sú úplný nonsens.“
Bol plán vystavať 18 tisíc bytov reálny, alebo už aj toto číslo je prehnané?
„Pri normálnom ekonomickom vývoji Slovenska, to znamená - keby Fond národného majetku nebol rozkradnutý, keby neboli tunelované skoro všetky inštitúcie, ktoré existujú, keby sa so štátnymi zdrojmi narábalo hospodárne a efektívne vo všetkých rezortoch, tak by toto číslo bolo reálne. Ale to, že za posledné štyri roky sa tento štát doslova rozkradol, že sa dostávame do určitej paralely s Latinskou Amerikou a pribúdajú ľudia, ktorí začínajú byť sociálne odkázaní a žijú zo dňa na deň, sa odrazilo vo všetkých rezortoch, bytovú výstavbu nevynímajúc.“
Môžete konkretizovať, prečo sa nepodarilo rozbehnúť bytovú výstavbu v primeranom tempe?
„V legislatíve máme obrovské diery. Počnúc katastrami až po územnoplánovacie dokumentácie. Príčiny sú teda v legislatíve a hlavne v katastrofálnej nekoncepčnosti, čo sa týka samotného financovania výstavby bytov, finančných tokov do jednotlivých fondov v rámci dotácií do bytovej výstavby. Využívanie zdrojov je absolútne neefektívne, úplne zlyhalo hypotekárne úverovanie, ktoré do dnešného dňa na Slovensku nefunguje vinou úrokových sadzieb a spôsobov garancie. Možno povedať, že stavebné sporiteľne splnili svoju úlohu, ale splnili ju hlavne, čo sa týka počtu klientov. V stavebných sporiteľniach je asi milión klientov, čo je vysoké číslo, ale zase treba povedať, že cieľové sumy v stavebnom sporení sa pohybujú priemerne okolo 140 tisíc korún, čo nie je suma, ktorá by mohla výrazne ovplyvniť možnosť kúpy alebo výstavby nového bytu. Aj tam bolo treba urobiť zmeny. Do dnešného dňa napríklad nie je doriešený problém takzvaných priateľských sporiteľov, čomu sa vládna koalícia, nevedno prečo, doteraz bránila.“
Podarilo sa založiť Štátny fond rozvoja bývania…
„To je ďalší problém. Štátny fond rozvoja bývania zdroje počas svojho pôsobenia ako-tak dostával, ale vzhľadom na to, že ostatné spomínané piliere nefungovali, tak ako mali, nesplnil účel úplne. Pokiaľ zlyháva čo len jeden pilier financovania bytovej výstavby, vznikajú obrovské tlaky na fungujúce piliere. To sa veľmi rýchlo prejaví v nedostatku zdrojov. Tým sa dostávame do závozu, kde nasleduje reťaz insolventnosti týchto inštitúcií. Dostávame sa do takej istej situácie ako keď tieto inštitúcie ešte nefungovali. Navyše, ŠFRB slúžil iba na výstavbu bytov do osobného vlastníctva. Postavilo sa minimálne množstvo nájomných bytov, ktorých práve treba najviac.“
Napriek nesplneným sľubom vládnej koalície však treba priznať, že rozbehnúť výstavbu bytov skutočne nie je jednoduché.
„Som presvedčený, že pri výške štátnej dotácie, ktorú HZDS dávalo do bytovej výstavby, sa malo stavať minimálne 10 tisíc bytov. Za štyri roky sa však nedokázali zdvihnúť z magickej hranice 7 tisíc bytov ročne. Nedokázali naplniť svoje sľuby, ale hovorím, že 8,5 miliardy korún ročne, ktoré išli do bytovej výstavby, malo byť využitých efektívnejšie. Vieme si veľmi dobre spočítať, akou sumou prispel na výstavbu bytov štát a aká je efektivita využívania peňazí. Ide o nekoncepčnosť a chaos. Svoj program výstavby bytov splnili na 35 percent, čo je katastrofa.“
Ovplyvnilo by vyššie tempo bytovej výstavby zamestnanosť?
„Ťažko vyčísliť, o koľko by sa vďaka rozsiahlejšej bytovej výstavbe znížila nezamestnanosť. Samozrejme, že podiel ľudskej práce na výstavbe bytov je veľmi vysoký, podstatne vyšší ako pri výstavbe diaľnic. Tým nechcem povedať, že sa majú prestať stavať diaľnice, to vôbec nie, no treba hľadať priority aj v bytovej výstavbe. Na výstavbu bytov sú totiž naviazané stovky výrobcov. Zvýšenie zamestnanosti, pochopiteľne, zvyšuje aj kúpyschopnosť obyvateľstva. Výstavbou bytov by sa jednoducho roztočil pozitívny kruh, ktorý by nielen napomohol mladým ľuďom dostať sa k bytom, ale priniesol by ďalšie efekty.“
Myslíte, že už sa malo začať s deregulovaním nájomného?
„Deregulácia cien je už dávno pripravená a leží na poličke na ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny a ministerstve financií. Nemohlo sa začať s dereguláciou, lebo ešte nie je vytvorený celý sociálny systém, čiže záchranné siete pre tých, ktorí nebudú mať na platenie nájomného. Keby sa nájomné úplne deregulovalo, bolo by neúnosné a skoro každý občan by padol do sociálnej siete.“ (rf)