Operné hody pod hviezdami v talianskej Verone

Najväčšie letné operné divadlo pod voľnou oblohou sa nachádza v srdci talianskej Verony. Hudobné umenie v tamojšej aréne, slúžiacej pôvodne gladiátorským zápasom a rytierskym hrám, sa uplatnilo po prvýkrát roku 1822, keď v nej Gioacchino Rossini dirigoval

vlastné dielo Svätá aliancia. Svetoznámy operný festival v Arene di Verona založil svoju tradíciu v roku 1913 Verdiho Aidou, pripomínajúc si storočnicu narodenia skladateľa. Odvtedy, s výnimkou vojnových rokov, sa každé leto mení obrovský amfiteáter na prírodné operné divadlo s neopakovateľnou atmosférou. Tú tvoria na jednej strane najpoprednejší umelci, pre ktorých je angažmán vo Verone vecou profesionálnej cti a prestíže, na druhej strane publikum, bez ohľadu na vysokú hladinu vstupného (v prepočte od 800 do 6000 Sk) neváhajúce vo všetkých kútoch sveta považovať práve Veronu za cieľ opernej turistiky. Obecenstvo je skutočne výborné a svojrázne: dodržiava tradíciu a na tribúnach zapaľuje na začiatku predstavenia drobné sviečky, cez prestávku sa dokáže celkom športovo zabaviť tvorením diváckych „vĺn“ a svojou spontánnosťou „nakaziť“ i nastúpený orchester. Je to však publikum tiež veľmi kritické: vie skandovať a vynútiť si opakovanie obľúbeného čísla, ale i dať hlasno najavo protest voči výkonom. Viac ako dvadsať tisíc miest zaplnených opernými fanúšikmi je jednoducho masa, ktorej reakcie patria k veronským večerom tak ako dianie na javisku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už 76. ročník festivalu v Arene di Verona ponúkol päť titulov, pričom - ako zvyčajne - dominoval Verdi. Zastúpený bol premiérovým uvedením Maškarného bálu, reprízami Nabucca a Rigoletta, ako i tradičným veronským titulom Aidou, v pôvodnej verzii z roku 1913. Pucciniovský tvorivý odkaz reprezentovala v novom naštudovaní Tosca. V uplynulých dňoch som mal možnosť vidieť Maškarný bál a Nabucca, dve „verdiovky“ v úplne odlišných režijno-výtvarných poňatiach. Sú to vlastne dva modely, podľa ktorých v rozmanitých variáciách zdolávajú tvorcovia inscenácií vskutku raritný javiskový megapriestor. Rozloha pódia je totiž 70 krát 30 metrov. Giuliano Montaldo so svojím tímom napĺňa scénu množstvom kulís a uzatvára ju od okolitého exteriéru. V Maškarnom bále sa snažil, aby na javisku všetko vyzeralo ako v skutočnosti, ba jeho cieľom je, aby divák povedal: „Chcem to zažiť ešte raz, lebo som všetko nestihol vidieť.“ Je to cesta efektná, ústretová, no občas sa svojou lapidárnosťou blíži až ku gýču. Na mňa silnejšie pôsobí režijný názor Gianfranca de Bosio, ktorý v Nabuccovi stavil na využitie jedinečnej architektúry arény s mamutími schodmi a celkovou prírodnou atmosférou. Do centra javiska umiestnil historizujúce reálie (dominuje Babylónska veža) a celé aranžmán sústredil na drámu postáv, obklopenú masami zborového komparzu.

SkryťVypnúť reklamu

Do Verony sa však chodí nielen kvôli optickým zážitkom, ale tiež na spevákov. Tohtoročný festival ponúka jednak osvedčené operné hviezdy, ale i nové tváre. V Maškarnom bále, vynikajúco dirigovanom Danielom Orenom, sa zaskvela černošská dramatická sopranistka Michéle Criderová ako Amelia, ktorej sekundovali menej známi talianski speváci Walter Fraccaro (Riccardo) a Alberto Gazale (Renato). Nabucca viedol rutinérsky dirigent Maurizio Arena, pričom s veľkým úspechom sa uviedla trojica protagonistov tvorená Barbarou De Maiovou (Abigaille), Antoniom Salvadorim (Nabucco) a Ferrucciom Furlanettom (Zaccaria). Keď o jednej po polnoci opúšťa publikum veronskú Arenu, debatuje o predstavení, pospevuje si počuté motívy a určite si vraví: Do Verony sa musím vrátiť…

SkryťVypnúť reklamu

PAVEL UNGER, Verona

(Autor je stálym spolupracovníkom SME.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 688
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 470
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 464
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 458
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 564
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 998
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu