Jeden z najzaujímavejších nemecky píšucich spisovateľov počiatku tohto storočia Gustav Meyrink (vlastným menom Gustav Meyer, 19. 1. 1868-4. 12. 1932) prišiel do Prahy pred 110 rokmi a s prestávkami v nej strávil takmer 21 rokov. Priťahovala ho, videl v nej čosi zvláštne, čo bolo aj súčasťou jeho povahy. Odmalička trpel víziami, ktoré si nedokázal vysvetliť a ktoré mu často naznačovali udalosti pre väčšinu ľudí nepochopiteľné. Horlivo študoval svetovú literatúru a premietal ju v rôznych stupňoch intenzity do svojej vlastnej tvorby. Praktický jogín, pôvodne protestant, neskôr presvedčený budhista, sa svojím priateľom javil ako muž minimálne dvoch tvárí. Na jednej strane hĺbavý a uzavretý adept okultných náuk a orientálnych vied, na druhej strane veľký športovec, vášnivý šermiar, veslár, priateľ dostihov a futbalu, ale aj britký kritik a polemický diskutér, ktorý so svojou suitou básnikov a iných umelcov zabával hostí kaviarne Continental. Svoj najslávnejší román Golem (po prvýkrát vyšiel roku 1915) situoval do pražského geta, ktorého atmosféru dávneho tajomstva i architektonickú podobu, od stredoveku takmer nezmenenú (k asanácii a náhrade secesnými činžiakmi prišlo až koncom storočia), dôverne poznal. Zobrazil geto ako uzavretý priestor, nad ktorým visí temné prekliatie, kde nikdy nie je celkom jasné, čo je sen a čo realita, čo minulosť a čo budúcnosť a odkiaľ sa odvíja kruh ľudského osudu. Charakterizuje ho ako priestor symbolizujúci komplexnú ťažobu ľudskej existencie s večnými otázkami o jej pôvode a zmysle, ako démonický svet plný krutej ľstivosti a diabolskeho podrývania. Meyrinkovho Golema môžeme čítať ako napínavý hrôzostrašný príbeh zo starej Prahy, ktorý necháva čitateľovi, aby si sám určil hranicu medzi snom a skutočnosťou. Hlavný hrdina, o ktorom nikto (ani on sám) nevie, kto je a ako sa dostal tam, kde je, sa stáva postupne účastníkom najrozličnejších príbehov - od milostných po kriminálne - a zažíva vzrušujúce udalosti okolo znovuobjavenia mýtického hlineného Golema, v židovských povestiach produktu okultného aktu stvorenia slovom. Román má veľa významových vrstiev a známok veľmi rafinovanej mystifikácie. Každá stránka knihy obsahuje do viet a odstavcov vložené šifry a symboly - kameň mudrcov, homunkulus, večný Žid, štvrtý rozmer, zhmotňovanie myšlienky, hermafrodit a podobne. Meyrink je ale mystik, ktorý nestráca nadhľad a sarkazmus, zmysel pre grotesknosť. Literárny zámer je v prípade Golema prvoradý, rôzne učenia a mystické znamenia predstavujú iba podporný produkt. Odstup je potrebný a potom sa kniha stáva exaktným obrazom pražskej atmosféry, ktorej črty pretrvávajú významne dodnes.
Autor: Pavel Malovič (Autor je spolupracovníkom SME)