ných umení v Bratislave. Popri víťazke súťaže Mladý slovenský výtvarník roka 1998 Ilony Némethovej (nar. 1963) sa na výstave so svojimi dielami predstavujú M. Kvetán (1976), D. Sadovská (1973) a E. Vargová (1965). Výberové konanie súťaže, určenej pre výtvarníkov do 35 rokov, sa uskutočnilo 8. júna 1998 na pôde VŠVU v Bratislave. Odborná komisia zložená z osobností slovenského výtvarného života (V. Beskid, A. Čierny, J. Geržová, J. Jankovič, V. Popovič, Z. Rusinová, K. Rusnáková, Ľ. Slušná, A. Vrbanová) vybrala v prvom kole na základe predložených materiálov spomedzi prihlásených dvanástich umelcov, ktorí postúpili do užšieho výberu: R. Kočan, M. Kopták, M. Kvetán, D. Lányiová, D. Meluzin, I. Németh, P. Ondrušek, D. Sadovská, M. Tittel, R. Urbásek, E. Vargová, K. Vargová. Z nich štyria postúpili do druhého výberového kola, v ktorom komisia vybrala víťaza a za kurátora výstavy odporučila študenta dejín výtvarného umenia na FFUK v Bratislave J. Čarného. Členka odbornej komisie, slovenská kunsthistorička J. Geržová za veľmi pozitívny moment zdôraznila bohatú štrukturovanosť prác zúčastnených autorov, ich variabilné používanie médií, pluralitu výtvarných tendencií, pohybujúcich sa od klasickej maľby až po videoinštaláciu, ako aj široké vekové rozpätie. „Nečakali sme, že by sa na súťaži objavili úplne neznáme mená, pretože kolegovia teoretici a kritici výtvarného umenia z komisie dobre mapujú slovenskú výtvarnú scénu,“ odpovedala J. Geržová na otázku SME, ako vyzerá porovnanie úrovne tretieho ročníka s predchádzajúcimi súťažami. „Vyzdvihla by som skôr široké spektrum účastníkov, kde sa objavili aj etablované mená v susedstve s veľmi mladými výtvarníkmi. Podľa môjho názoru je dobré, že sa na súťaži objavili aj mladí umelci, ktorí by mali dostávať výstavné príležitosti.“
Víťazka súťaže Ilona Némethová žijúca v Dunajskej Strede, sa na výstave v Galérii Medium prezentuje inštaláciou Osobná gynekologická ambulancia, s ktorou sa už pred časom predstavila v Múzeu V. Löfflera v Košiciach a v budapeštianskom Studio Galeria. Ako píše J. Čarný, ide o „prezentáciu výsostne ženského, intímneho sveta, jeho zverejnením a zviditeľnením v priestoroch galérie. Prekvapujúca a pre mnohých z nás neznáma forma gynekologických kresiel a ich príslušenstva zanecháva radikálne odlišný dojem na divákoch rôznych pohlaví…“ Odpudzujúcu sterilnosť, alebo slovami I. Némethovej „militantný priestor“ v prostredí gynekologickej ambulancie, autorka „humanizuje“ prostredníctvom aplikácie prírodnými materiálmi (mach, zamat, zajačia kožušina), pričom pre jednotlivé materiály je dôležitá ich symbolická hodnota. „Dôležitá je myšlienka, ktorú chcem zrealizovať, a nie zaraďovanie mojej tvorby do šuplíkov,“ reagovala I. Némethová na otázku, či si myslí, že jej tvorba sa dá zaradiť k feministickému umeniu. „Chcem hovoriť o tom, o čom sa nehovorí…“ Cenu v podobe trojmesačného tvorivého pobytu v Headlands Center for the Arts (Sausalito v Kalifornii) na jeseň tohto roku a týždňového pobytu v New Yorku I. Némethovej slávnostne včera odovzdala čestný hosť pani Ann F. Johnsonová - manželka veľvyslanca USA v SR. „Už sa veľmi teším na atmosféru Spojených štátov a konfrontáciu svojej tvorby so svetovou výtvarnou scénou. Ostatne, celá súťaž bola pre mňa zaujímavou skúsenosťou, ak porovnám svoje myšlienky s ostatnými kolegami,“ povedala pre SME I. Némethová, ktorá sa v tomto roku predstavila už na dvoch samostatných výstavách v Galérii mesta Bratislavy v Pálffyho paláci s názvom Dýchajúca podlaha a v rámci štipendia Kulturkontakt Atelier vo Viedni. Z jej tohtoročných cien spomeňme Cenu združenia Maďarských výtvarníkov žijúcich na Slovensku a Cenu za otvorenú Európu, ktorú udeľuje Nadácia Sándora Máraiho.
ĽUDO PETRÁNSKY ml.