júceho prerokovania so zástupcami samosprávy aj napriek jej nesúhlasu, čo vláda, tak ako už mnohokrát predtým, ignorovala a vážne výhody proti návrhu zákona odmietla akceptovať. Novela zákona zásadným spôsobom mení doterajší overený a vyhovujúci spôsob voľby do samosprávnych orgánov, oslabuje právomoci a kontrolnú činnosť objektívnych kontrolnych orgánov samosprávy a doterajších volebných komisií.
Najproblematickejšie je nové ustanovenie § 9, ktoré zavádza nový režim vytvárania volebných obvodov, čo v praxi znamená, že pre voľby do obecných a mestských zastupiteľstiev bude v každej obci vytvorený len jeden viacmandátový volebný obvod. Okrem praktických problémov, ktoré toto ustanovenie zákona môže spôsobiť pri realizácii komunálnych volieb, možno považovať za neprijateľnú znemu doteraz osvedčeného väčšinového volebného systému za pomerný systém na základe politických strán.
Navrhovaný systém je nielen potlačením hodnoty spravodlivého zastúpenia v obecných zastupiteľstvách, ale je aj popretím politickej zodpovednosti. Potreba úzkeho prepojenia medzi občanmi a nimi zvolenými zástupcami je pri komunálnych voľbách nesmierne dôležitá. Záujmy voličov v komunálnych voľbách sú veľmi osobné a miestne orientované. Hlasovanie na základe širokej straníckej kandidátky je pri komunálnych voľbách nevhodné a nedemokratické.
V prevažnej väčšine obcí Slovenska uplatnenie tohoto volebného systému môže spôsobiť vytvorenie jednofarebných zastupiteľstiev, čím sa naruší systém kontroly pri ich rozhodovaní a v konečnom dôsledku môže viesť k destabilizácii samosprávy.
Kontroverzné a na hrane ústavnosti je nové ustanovenie zákona, ktoré zavádza osobitný právny režim pre voľby poslancov obecného zastupiteľstva v obciach, ktorých obyvateľstvo tvoria Slováci a od 5 % do 95 % príslušníci národnostnej menšiny alebo etnickej skupiny. Zavedenie povinných kvót pre menšiny odporuje princípu slobodného výberu kandidátov a je na hranici ústavnosti vo vzťahu k Listine základných práv a slobôd.
Treba pripomenúť, že takéto zmeny tak krátko pred konaním komunálnych volieb nevyvolala doterajšia prax s ich organizáciou a priebehom, nedomáhali sa jej samosprávne združenia ani politické strany, ale iba vládne hnutie, ktoré sa usiluje poprieť slobodné pravidlá politickej súťaže v nadchádzajúcich komunálnych voľbách.
Základné nedostatky schváleného zákona možno zhrnúť do týchto bodov:
- zavádza kombináciu pomerného a väčšinového zastúpenia a súčasne obmedzuje volebné právo občanov tým, že musia voliť buď politickú stranu, alebo len jednotlivých kandidátov, čo môže spôsobiť veľké množstvo neplatných hlasov
- zavádza pre celú obec jeden viacmandátový volebný obvod, čím oslabuje zodpovednosť zvoleného poslanca za riešenie vecí miestneho významu, najmä vo veľkých mestách
- oslabuje kompetencie všetkých stupňov volebných komisií
- posilňuje funkciu štátu a oslovuje kompetenciu samosprávy pri vymenúvaní členov volebných komisií
- obmedzuje informovanosť voličov.
PAVOL HRUŠOVSKÝ,
poslanec NR SR