zanechal len pre svojich menej šikovných nasledovníkov, ktorí jeho umenie videli len ako rafinovaný spôsob rozmnožovania v umelcovej slávnej Factory. Dvorný maliar svetovej spoločnosti 60. až 80. rokov však svoj príbeh nezužoval na jednoduché zrkadlenie slávnych osobností. Celebrity na jeho obrazoch sa stali ikonami moderného veku, ktorým postaval mosty s každodenným životom. "Nie je život len sériou meniacich sa obrazov, ktoré sa navzájom opakujú?" poznamenal raz Warhol, ktorý všedné predmety povýšil na fetiše doby a hviezdy zase na ľudí. Azda nikto nestvárnil (a neprežil) túžbu o naplnení amerického sna s takou nástojčivosťou ako potomok rusínskych rodičov. Warholov výrazný imidž v čiernom roláku a striebornej parochni sa so železnou pravidelnosťou objavuje aj v prestížnych európskych výstavných sieňach. Až do 19. júla je v exkluzívnom Kunstmuseu vo švajčiarskom Bazileji sprístupnená kolekcia 230 Warholových kresieb z obdobia rokov 1942-1987, ktorú galéria pripravila v spolupráci s Andy Warhol Museum v Pittsburghu a Nadáciou Andy Warhola pre vizuálne umenie v New Yorku. Bazilej sa tak stal štartovacím miestom unikátnej expozície, ktorá je od roku 1976 prvou retrospektívnou výstavou Warholových kresieb obsahujúcou aj dôležité práce z posledného tvorivého obdobia. Skvelú inštaláciu dopĺňajú projekie umelcových filmov, fotodokumentácia, katalóg (za 48 švajčiarskych frankov) a, samozrejme, množstvo darčekových predmetov, ktoré pripomínajú svojho tvorcu, a tak sa razantne vtláčajú do pozornosti návštevníkov. Stovky ľudí sa denne tlačia pred Warholovými kresbami, ktoré vo svojom štyridsaťpäťročnom oblúku transparentne prezentujú Warholov výtvarný vývoj. Existuje naň množstvo interpretácií, no azda najlepšie ho vystihuje jeho ďalšia z nesmrteľných viet: "Je oveľa lepšie robiť komerčné umenie ako len umenie pre umenie." Je pravda, že k úplnému obrazu Andy Warhola ešte chýbajú niektoré "majsterštyky", avšak práve prezentované kresby boli východiskom k jeho večnej sláve...
Autor: ĽUDO PETRÁNSKY ml., Bazilej