vom Štúrom aj dirigentom. Zbormajsterkou je Naďa Raková, autorom scény Milan Ferenčík, kostýmov Jozef Jelínek a choreografie Robert Balogh. Opera Aida vznikla v 19. storočí pri príležitosti otvorenia Suezského prieplavu, jej premiéra v novom káhirskom divadle mala byť jedným zo sprievodných podujatí osláv. Nikto vtedy netušil, že dielo (pre francúzsko-nemeckú vojnu sa napokon premiérové uvedenie odsunulo o rok) svojím historickým významom zatieni dokonca aj suezský zázrak, o divadle v Káhire ani nehovoriac. Podnetom na vytvorenie diela boli čerstvé archeologické vykopávky a nimi inšpirované dohady o dejinných súvislostiach zo staroegyptských čias. Autorom talianskeho libreta je A. Ghislanzoni. Skladateľa Verdiho téma zaujala najmä exotickou atmosférou. Operu na objednávku skomponoval v rekordne krátkom čase - za štyri mesiace - a vzniklo dielo, ktoré znieslo najvyššie umelecké kritériá. Zaujímavá je nielen hudba, ale aj samotný námet. Dovtedy nebol v opernej literatúre stvárnený tragický konflikt lásky k druhej bytosti s láskou k vlasti s takou dramatickou silou. Opera bola na premiére prijatá s nadšením a odvtedy patrí k vrcholom opernej tvorby na celom svete. V bratislavskom uvedení hlavné úlohy Aidy spievajú Oľga Romanková, Magdaléna Blahušiaková a Ľubica Rybárska. Tá pre chorobu počas skúšok prvé premiéry neabsolvuje. Jej partnermi sú v alternáciách napríklad Guren Osvepjan, Roman Tsymbala, Peter Mikuláš, Martin Babjak, Ján Galla, Ida Kirilová, Jitka Saparová-Fischerová, Martin Malachovský a ďalší. A prečo sa Aida znova vracia do národného? Podľa slov Ondreja Lenárda preto, že je po nej stále divácky dopyt. A je to titul, ktorý na repertoár SND patrí.
Autor: SME - bd