BRATISLAVA (SME - rf) - Premiér Mečiar na mítingu HZDS avizoval, že tzv. Žltí anjeli - vozidlá určené na záchranárske práce pri dopravných nehodách mali byť odvčera opäť na cestách. SME to potvrdil šéf Záchranného systému Slovakia (ZSS) J. Studenič s tým, že do stredísk sa anjeli vrátia v pondelok. V. Mečiar podľa Studeniča pritom pomôže právnym rozhodovaním a intervenovaním. Zároveň povedal, že Slovenská poisťovňa vyplatila ZSS 17 miliónov Sk, ktoré zadržiavala. Nie je vylúčené, že uvoľnenie peňazí môže mať súvis práve s "intervenovaním". Prezidentka poisťovne E. Bukovská vysvetlila zadržiavanie tým, že ZSS je poisťovni dlžný 50 miliónov. Anjeli boli stiahnutí zo stredísk ZSS po tom, ako sa ZSS dostal do finančných problémov. Tie mali súvisieť s nejasným hospodárením, čo však Studenič odmietol.
Záchranárov financuje Slovenská poisťovňa zo zákonného poistenia motorových vozidiel. Vedenie súkromného ZSS poukazovalo na fakt, že 80 % z týchto peňazí išlo na výplaty zamestnancov. Podľa zákona sú však finančné prostriedky zo Slovenskej poisťovne určené "na úhradu nákladov spojených so zaobstarávaním prostriedkov na záchranu ľudských životov a materiálnych hodnôt v cestnej doprave...", čiže nie na výplaty. "Zaujímavé, že tento zákon je niekoľko rokov a nikomu to nenapadlo. A teraz to účelovo niekto chce spochybniť," povedal k tomu Studenič a opýtal sa, že keď sa zákon novelizoval, "prečo nepovedali, že tam treba vsunúť jednu vetu - že je to možné použiť aj na mzdy". Na otázku, či pripúšťa, že nekonal v súlade so zákonom, odpovedal nie. Šéf ZSS chce teraz vybaviť peniaze, pravdepodobne úver, aby záchranári pracovali aj v druhom polroku 1998. Za problém označil fakt, že Národný automotoklub, ktorému ZSS prevádzkuje Žltých anjelov, je dlžný ZSS peniaze. Preto uvažovali: "Škofinu tieto vozidlá nedať, ale odpredať ich sami a potom vyrovnať určité splátky." Na sekretariáte Škofinu, ktorý leasuje Žltých anjelov, nám však povedali, že leasovaný automobil nemôže nájomca predať, pretože vozidlo je majetkom leasingovej spoločnosti." Ak niekto predá leasované auto, ktoré nie je splatené, nepredá svoje auto, ale auto leasingovej firmy, čiže ho v podstate odcudzí," povedala pracovníčka Škofinu. J. Studenič vysvetlil, že on by autá predal a nedoplatený rozdiel by Škofinu z peňazí, za ktoré ich predal, uhradil. "Jedna vec, čo ma mrzí, je, že už nám mohol aj niekto poďakovať za to, čo sme na cestách urobili," dodal.
Autor: SME - rf