uvidel som Vás náhodou: keď som zdvihol zrak od zeme a od svojich prízemných starostí. Stáli ste na lešení niekoľko metrov nad chodcami tohto sveta
a maľovali ste na stenu. Bola to iba nejaká reklama na automobil alebo kávu, alebo prací prášok, to je jedno. V tej istej chvíli mi blyslo hlavou: hľa, Michelangelo 20. storočia. Hneď som si však uvedomil nevhodnosť tohto prirovnania: Michelangelo bol predsa gigant, génius, a Vy, s odpustením, iba maliar reklám. Michelangelo maľoval vznešené témy (Posledný súd, Stvorenie sveta) a Vy iba obyčajné veci tohto storočia, hoci aj taký automobil je svojím spôsobom monumentálny artefakt. Michelangelo vstúpil do nesmrteľnosti a Vy, majstre, obávam sa, ste rovnako smrteľný ako my všetci. Ako som sa tak na Vás pozeral, uvedomoval som si, že toto prirovnanie nie je až také poburujúce, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Aj Vy ste mali pred sebou veľkú čistú plochu, ktorú ste mali zaplniť farbami a tvarmi. Aj Vám do pľúc vchádzali pachy farieb a pigmentov, aj Vám fŕkalo do očí vápno, aj Vám možno, rovnako ako Michelangelovi, meškali Vaši mecenáši s platbou. A ešte niečo máte s nesmrteľným géniom spoločné: aj jeho, aj Vaša práca nenechala nikoho v tom čase ľahostajným. Michelangela zvelebovali, ale aj odsudzovali (autor dobovej pornografie Aretino ho pokrytecky obviňuje: "Ukazujete anjelov a svätcov nahých ako obyčajných smrteľníkov.") Aj Vaše dielo mnohých okoloidúcich pohoršuje: zasa nejaká blbá reklama! Nuž, áno, reklama je reklama, ani jej na um nezíde túžiť po nepominuteľnosti, stačí jej, keď nám vytiahne z vrecka až priveľmi pominuteľné peniaze. Michelangelo ukazoval svätcov nahých. Vy ukazujete nahotu tejto civilizácie, ktorá ani trochu nie je svätá. Je možné, ba veľmi pravdepodobné, že sa Vaša reklamná freska nedožije dlhého života. Nebudú ju opatrovať, reštaurovať, rekonštruovať, konzervovať... Nebudú k nej vodiť výpravy a školské zájazdy, nebude ju fotiť do monografií. Jedného dňa ju chladnokrvne zoškrabú a na lešenie nastúpi nejaký iný Michelangelo 20. storočia, aby tam vymaľoval iné veci dennodennej potreby, ktoré ani tak veľmi nepotrebujeme. Nech mi ešte niekto povie, že Vaše úsilie nie je rovnako heroické ako výkon Michelangela Buonarottiho, majstra, ktorého si obaja vážime.
S úctou Daniel Hevier