Tichá pošta pre... ... Michelangela 20. storočia

Vážený majstre,

uvidel som Vás náhodou: keď som zdvihol zrak od zeme a od svojich prízemných starostí. Stáli ste na lešení niekoľko metrov nad chodcami tohto sveta

a maľovali ste na stenu. Bola to iba nejaká reklama na automobil alebo kávu, alebo prací prášok, to je jedno. V tej istej chvíli mi blyslo hlavou: hľa, Michelangelo 20. storočia. Hneď som si však uvedomil nevhodnosť tohto prirovnania: Michelangelo bol predsa gigant, génius, a Vy, s odpustením, iba maliar reklám. Michelangelo maľoval vznešené témy (Posledný súd, Stvorenie sveta) a Vy iba obyčajné veci tohto storočia, hoci aj taký automobil je svojím spôsobom monumentálny artefakt. Michelangelo vstúpil do nesmrteľnosti a Vy, majstre, obávam sa, ste rovnako smrteľný ako my všetci. Ako som sa tak na Vás pozeral, uvedomoval som si, že toto prirovnanie nie je až také poburujúce, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Aj Vy ste mali pred sebou veľkú čistú plochu, ktorú ste mali zaplniť farbami a tvarmi. Aj Vám do pľúc vchádzali pachy farieb a pigmentov, aj Vám fŕkalo do očí vápno, aj Vám možno, rovnako ako Michelangelovi, meškali Vaši mecenáši s platbou. A ešte niečo máte s nesmrteľným géniom spoločné: aj jeho, aj Vaša práca nenechala nikoho v tom čase ľahostajným. Michelangela zvelebovali, ale aj odsudzovali (autor dobovej pornografie Aretino ho pokrytecky obviňuje: "Ukazujete anjelov a svätcov nahých ako obyčajných smrteľníkov.") Aj Vaše dielo mnohých okoloidúcich pohoršuje: zasa nejaká blbá reklama! Nuž, áno, reklama je reklama, ani jej na um nezíde túžiť po nepominuteľnosti, stačí jej, keď nám vytiahne z vrecka až priveľmi pominuteľné peniaze. Michelangelo ukazoval svätcov nahých. Vy ukazujete nahotu tejto civilizácie, ktorá ani trochu nie je svätá. Je možné, ba veľmi pravdepodobné, že sa Vaša reklamná freska nedožije dlhého života. Nebudú ju opatrovať, reštaurovať, rekonštruovať, konzervovať... Nebudú k nej vodiť výpravy a školské zájazdy, nebude ju fotiť do monografií. Jedného dňa ju chladnokrvne zoškrabú a na lešenie nastúpi nejaký iný Michelangelo 20. storočia, aby tam vymaľoval iné veci dennodennej potreby, ktoré ani tak veľmi nepotrebujeme. Nech mi ešte niekto povie, že Vaše úsilie nie je rovnako heroické ako výkon Michelangela Buonarottiho, majstra, ktorého si obaja vážime.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

S úctou Daniel Hevier

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 688
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 470
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 464
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 458
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 564
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 998
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu