Majstrovstvá sveta vo futbale sa síce ešte nezačali, ale Francúzsko už prežíva svoju prvú, pre ľavicovú vládu politicky viac ako nebezpečnú penaltu. Trestné strieľanie odborov je pritom schopné súčasnú vládnu koalíciu nadlho vyradiť z hry, ak nie priamo spôsobiť jej rozpad. Politický komentátor Alain Génestar napísal v týždenníku Le Journal de Dimanche, že súčasná francúzska výnimočnosť sa svetu ťažko vysvetľuje. Príchod hráčov, rozhodcov i divákov, ktorí si kúpili nie príliš lacné vstupenky a letenky dopredu, mala zabezpečiť predovšetkým štátna letecká spoločnosť Air France. Jej piloti si práve tieto dni vybrali na protestný štrajk.
Piloti protestujú proti návrhu svojho riaditeľstva, za ktorým stojí nielen komunistický minister dopravy Jean-Claude Gayssot, ale aj socialistický priemér Lionel Jospin. Tento návrh pilotom Air France ponúka výmenou za zníženie ich platov akcie vlastného podniku, ich väčšina pritom zostane v štátnom vlastníctve. Štrajkujúci piloti, ktorým vedenie Air France vyčíta, že len prvý týždeň ich štrajku stál spoločnosť viac ako miliardu frankov, nebezpečnú situáciu pred šampionátom ešte viac skomplikovali tvrdením, že napriek štrajku sú ochotní dopraviť na miesto nielen hráčov a rozhodcov, ale aj všetkých divákov, ktorí sa okrem letenky preukážu pri vstupe do lietadla aj platnou vstupenkou na štadión.
Politické nebezpečenstvo štrajku pilotov Air France, ktorý nakoniec správna rada spoločnosti (rozumej vláda) veľmi pravdepodobne zruší vládnym dekrétom, je však, ako vysvetľuje Alain Génestar, v niečom úplne inom. Všetky konkurenčné spoločnosti sú dnes už v súkromných rukách. Ale fakt, že vo vládnom kresle sedí komunista, teda nepriateľ privatizácie, privatizáciu Air France pre ľavicovú koalíciu úplne vylučuje. Inak by sa táto koalícia mohla ešte do jesene rozpadnúť.
Vďaka medzinárodnej konkurencii sa diváci napriek veľkej medzinárodnej hanbe na francúzske štadióny určite dostanú. Ale pred premiérom Lionelom Jospinom stojí ťažké rozhodnutie. Pokiaľ privatizáciu odloží, prebudí tým veľkú jesennú vlnu štrajkov, pretože ostatní zamestnanci budú chcieť to isté čo francúzski piloti. V opačnom prípade však môže očakávať, že prinajmenšom komunisti vládnu koalíciu môžu opustiť.
ADOLF BAŠTA, Paríž
(Autor je stálym spolupracovníkom SME.)