tohto spôsobu dopravy.
Japonsko, hrdé na rýchlostný železničný systém Šinkanzen, rozmýšľa o jeho bezpečnosti. Tlač, ktorá sa podrobne nemeckým nešťastím zaoberá, dokonca varuje, že v krajine vychádzajúceho slnka je nebezpečenstvo „ešte väčšie“. Prevádzkovatelia síce v prvých reakciách poukazujú na vysoký technický štandard a na to, že za viac ako 30 rokov nedošlo v tomto systéme, ktorý jazdí rýchlejšie ako 270 kilometrov za hodinu, k väčším nehodám. Rovnako tak si však pred ničivým zemetrasením, ku ktorému došlo pred tromi rokmi v oblasti Kóbe, nikto nedokázal predstaviť, že aj údajne seizmicky bezpečné železničné mosty sa môžu zrútiť ako domčeky z kariet. Ministerský predseda Rjútaró Hašimoto vo štvrtok vyhlásil, že v Japonsku je riziko väčšie ako v Európe práve pre možné otrasy. Japonská železničná spoločnosť East Japan Railway už poslala svojich expertov do Nemecka, aby zbierali fakty o nešťastí, ktoré by sa mohli týkať aj Šinkanzenu.
Havária pri Eschede šokovala Francúzsko, kde je v prevádzke vysokorýchlostná železnica TGV od roku 1981, teda o 10 rokov dlhšie ako v Nemecku. Francúzske supervlaky dosiaľ nezaznamenali žiadne veľké nešťastia. Len raz zahynuli dvaja ľudia v roku 1988 - pri Grenobli, keď TGV zachytil na železničnom prejazde nákladné auto. Relatívne dobre dopadlo aj vykoľajenie vlaku, ktorý šiel maximálnou rýchlosťou 300 kilometrov za hodinu. Na trati Paríž - Lille utrpelo v decembri 1993 zranenie len 5 ľudí.
Strašidelné obrázky z Nemecka sa objavujú aj v médiách Spojených štátov amerických. Správy totiž nevzbudili pozornosť len so zreteľom na rozsah nešťastia, na ktoré je Amerika pre prírodné katastrofy pomerne zvyknutá. Nemecká havária totiž vstupuje do novej železničnej eufórie a zastrašuje každého plánovača, ktorý chce Američanom opisovať bezstarostné cestovanie po koľajniciach bez zápchy na diaľniciach a letiskách. Len pred pár týždňami oceňoval masový denník USA Today „tiché zmŕtvychvstanie“ železnice vo viacerých častiach USA. Medzi New Yorkom a Washingtonom takto funguje úspešný Metroliner, ktorý je s rýchlosťou 200 km za hodinu dosiaľ jediným rýchlostným vlakom v USA. (ČTK, mim)