si záujem diváka. Hra Krehká rovnováha, za ktorú získal Albee v šesťdesiatych rokoch Pulitzerovu cenu, prináša opäť bolestivo zamotané klbko medziľudských vzťahov, ktoré sa protagonistom s väčším či menším úspechom darí rozmotávať. "V podstate nie je možné písať o inom ako o živote, smrti, o ľuďoch a ostatných zvieratách. A tak píšem o živote, smrti, o ľuďoch a ostatných zvieratách," konštatuje jeden z najvýznamnejších súčasných amerických dramatikov (jeho meno často vyslovujú s autormi ako Williams či Miller), a hosťujúci dramaturg SND Marian Puobiš dodáva: "Ústredný motív Albeeho hier - motív smrti - je tu pretransformovaný do motívu odumierania. Odumierania nielen biologického, ale aj odumierania vzťahov, emócií, priateľstva. Ako sa s týmto vedomím ľudia vyrovnávajú, a ako si udržať tú krehkú duševnú rovnováhu v situácii, keď to zdanlivo ani nie je možné, o tom je táto hra." Krehká rovnováha čerpá z najbežnejších, až banálnych životných situácií. Problémov medzi manželmi, rodičmi a deťmi, priateľmi. Režisér Peter Mikulík za všetkých, ktorí sa na zrode inscenácie podieľali, priznal, že problémy im boli také blízke, že sa im často ich každodenný život prelínal s tým, čo sa deje na javisku. Milka Vášáryová, stvárňujúca v Krehkej rovnováhe hlavnú postavu, to potvrdzuje: "Agnes je momentálne moja najsúčasnejšia, najautentickejšia postava. Okrem toho, že je rovnako stará, moje vlastné životné skúsenosti sa prelínajú s jej skúsenosťami. Veľmi ma problémy Agnes zaujímajú, a dúfam, že budú zaujímať aj diváka." Božidara Turzonovová, ktorá sa na rozdiel od M. Vášáryovej nestretá s poetikou Albeeho hier po prvý raz, hovorí o svojej Edne: "Pripadá mi taká istá idiotka ako Zlatka-Honey z Virginie Woolfovej. Ibaže zostarnutá... Dúfam, že hra pritiahne čo najviac divákov. Že budú mať chuť popri vlastných problémoch reflektovať ešte aj tie kohosi iného, celkom cudzieho." Tvorcovia, na čele s režisérom, priznávajú, že hra Krehká rovnováha nie je o ničom mimoriadne veselom. Naopak, tak ako vo všetkých Albeeho hrách, aj tu sa mieša pocit nezmyselnosti života so zúfalstvom postáv, ktorým "veľmi málo záleží jednej na druhej, no pritom jedna druhú zúfalo potrebujú". Napriek tomu Krehká rovnováha patrí medzi autorove humornejšie hry, i keď s humorom ironickým a trpkým. "Nechceli sme, aby hra pôsobila nejako depresívne, alebo bolestínsky, ale aby naši ,hrdinovia` vyvolávali v divákovi skôr pousmiatie. Aby popri komédiách a ľahších tituloch oslovila v letnom období aj táto hra," sľubuje si od Krehkej rovnováhy P. Mikulík. Riaditeľ činohry Juraj Slezáček sa vyjadril za všetkých hercov, ktorí sú Albeeho hrou očividne nadšení, najvýstižnejšie: "Závidím ako kolega Dušanovi Jamrichovi a Františkovi Kovárovi ich postavy. Ale ako riaditeľ som vďačný." Okrem nich účinkujú v hre ešte Zuzana Kocúriková a Ingrid Timková. Hru preložila Alexandra Ruppeldtová, scénu navrhol Jozef Ciller, kostýmy Milan Čorba, hudobne sa podieľal Peter Mankovecký. Po zajtrajšej premiére uvedú Krehkú rovnováhu na Malej scéne do divadelných prázdnin ešte 7., 16. a 24. júna.
Autor: SME - ata