Mobilný telefón je vec na každý deň *Rozhovor s BRUNOM DUTHOILOM, generálnym riaditeľom operátora Globtel GSM

Bruno Duthoil, generálny riaditeľ operátora Globtel GSM, prišiel na Slovensko, ako povedal, "na plný úväzok" v lete 1996. Predtým pôsobil v Prahe ako riaditeľ kancelárie France Telecom pre Českú a Slovenskú republiku. Bratislavu navštevoval minimálne ...

Bruno Duthoil, generálny riaditeľ operátora Globtel GSM, prišiel na Slovensko, ako povedal, "na plný úväzok" v lete 1996. Predtým pôsobil v Prahe ako riaditeľ kancelárie France Telecom pre Českú a Slovenskú republiku. Bratislavu navštevoval minimálne tri razy do mesiaca a ako ju postupne spoznával, stalo sa jeho želaním žiť tu. Najmä kvôli priateľom, ktorých si získal od deväťdesiateho prvého, keď sa vzájomné vzťahy medzi Francúzskom a Slovenskom zintenzívnili. Preto keď vznikla možnosť stáť na čele Globtelu, využil ju. S rozhodnutím je spokojný a vraj tu zostane najdhšie, ako sa bude dať. Hoci je príslušníkom národa, ktorý kraľuje gastronómii, obľúbil si slovenské vína, najmä odrody rizlingu. Zo syrov mu zachutil oštiepok a zaujali ho i niektoré naše tradičné jedlá. Nie však v reštauráciách, ale originál domáce. A čo sa týka krásy slovenských žien, má vraj ten istý názor ako Slováci. Najviac ho však samozrejme zaujíma, ako sa darí Globtelu. A tu môže byť spokojný, pretože sa podarilo dosiahnuť hranicu 200 tisíc zákazníkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako hodnotíte tento fakt?

"Ide o konkrétny dôkaz vynikajúceho rozvoja mobilnej telekomunikácie na Slovensku a dôkaz kvality stratégie Globtelu. Hlavne primerané ceny, kvalita poskytovaných služieb a predovšetkým kvalita pokrytia signálom. Za 15 mesiacov sme aj s naším konkurentom dosiahli to, že na Slovensku sa rozvinula mobilná telekomunikácia porovnateľná s úrovňou v západoeurópskych krajinách."

Nedosiahli ste však tento úspech hlavne vďaka akcii telefón za korunu?

"Je to predovšetkým spôsobené záujmom Slovákov o mobily. Pokiaľ ide o dotovanie koncových zariadení, teda aparátov, išlo o anticipáciu trhu, čo iba urýchlilo priebeh. No aspoň podľa mňa to nebolo rozhodujúce."

Na Slovensku pôsobí i konkurenčná spoločnosť. Aká je vaša stratégia získať zákazníkov na svoju stranu?

SkryťVypnúť reklamu

"Globtel stavia predovšetkým na veľmi širokom pokrytí, kvalite a neustálom rozširovaní služieb. Dôkazom je napríklad nedávne spustenie novinky Globtel správy, čo je prístup k obrovskej banke informácií. Snažíme sa zároveň, aby poskytované služby boli cenovo prístupné a ľudia presne vedeli, koľko platia a aké služby za to dostanú. Naši zákazníci túto transparentnú politiku veľmi oceňujú."

Donedávna boli služby Globtelu výrazne lacnejšie ako služby konkurencie, v súčasnosti sú však približne vyrovnané. Povedzte teda konkrétnejšie, prečo má zákazník uprednostniť vašu spoločnosť?

"Nesúhlasil by som. Globtel GSM je citeľne lacnejší ako konkurencia, to sa dá overiť. A hlavným kritériom voľby zákazníka je naša vysoká technická kvalita siete a poskytovaných služieb."

SkryťVypnúť reklamu

Kedy bude podľa vás konkurenčný "boj" definitívne ukončený a trh rozdelený?

"Na to sa ťažko odpovedá, pretože v skutočnosti nejde o boj medzi Globtelom a Eurotelom, ale o boj o podiel na trhu. To nie je úplne to isté. Myslím, že možno už tento rok sa trh stabilizuje. V súčasnosti má Globtel na trhu GSM šesťdesiatpercentný podiel. Boli by sme radi, keby sa tento pomer udržal, ale uvidíme, čo budúcnosť ukáže."

Hovoríte, že nejde o boj medzi spoločnosťami, ale pred časom ste mali spor pre reklamný šot Eurotelu, ktorý následne dokonca rada pre reklamu zakázala.

"Isteže, konkurencia medzi Eurotelom a Globtelom existuje. Chcel som však povedať, že ide skôr o pomer klinetov Globtelu a Eurotelu, nie o malé boje medzi spoločnosťami. No to, čo sa stalo minulý rok, keď Eurotel odvysielal svoj reklamný šot, bolo nepríjemné. Dúfam, že sa to už nebude opakovať."

SkryťVypnúť reklamu

Ako vidíte perspektívy slovenského trhu?

"Ťažko predvídať, ale ak hospodárska situácia na Slovensku bude stabilná, možno o štyri roky bude mať mobilné telefóny dvadsať až tridsať percent obyvateľstva."

Vo vyspelých štátoch je to ako?

"Zo stredoeurópskych krajín je najvyšší nárast počtu majiteľov mobilov, mimochodom, na Slovensku. V západoeurópskych krajinách je to v priemere asi pätnásť percent obyvateľov. Ešte pred rokom však bolo toto percento len necelých deväť. Sú aj krajiny, ako napríklad Taliansko, kde má mobil osemnásť percent obyvateľov, v Škandinávii dokonca až štyridsať percent ľudí. Vo Fínsku dokonca takmer päťdesiat."

Teraz síce zaznamenávame na Slovensku mobilový boom, keď sa však ešte v bývalom Československu objavili prvé mobilné telefóny, postoj verejnosti bol skôr odmietavý. Prístroj sa viac než praktická pomôcka chápal ako rozmar či demonštrovanie bohatstva, čo súviselo s niekoľkotisícovými cenami prvých mobilov. Vo filmoch človek kráčajúci po ulici s telefónom pri uchu symbolizoval snoba, prípadne veksláka. Aj vy ste vnímali túto atmosféru?

SkryťVypnúť reklamu

"Áno. Preto komunikačná politika Globtelu spočiatku spočívala aj v tom rozbiť negatívny obraz, ktorý tu mali mobilné telefóny. Dokázať, že mobilný telefón je pre všetkých. Je na to, aby ľudia mali k sebe blízko, či ako vraví náš reklamný slogan: aby ľudia spolu hovorili. No napriek počiatočnej nedôvere, už keď sme koncom roku 1996 robili prvé štúdie trhu, zistili sme, že o mobilné telefóny záujem je. A veľký. Blok súvisel s tým, že väčšina ľudí si naozaj myslela, že mobil je vec veľmi drahá, a teda pre ich podnik nedostupná. Čoskoro však zistili, že to tak nie je."

Kto by však podľa vás mal vlastniť mobil? Nie je to luxus, keď telefón dostávajú do daru už malí školáci a telefonujú si povedzme cez prestávku z triedy do triedy, čo bolo na písomke?

SkryťVypnúť reklamu

"Ja na tom nevidím nič zlé. Mobilný telefón je pre každého. Ako pre profesionálne účely, tak pre rodiny, a teda aj pre deti. Iste, mládež sa chce trochu i predviesť, je hrdá na to, že má mobil a chce sa s ním jednoducho pochváliť. Neuvedomuje si, že mnohokrát obťažuje druhých. Tínedžerské správanie treba pochopiť a prijať, s tým sa nedá nič robiť. U mladších sú mobilné telefóny teraz asi aj trochu módnou záležitosťou, no myslím, že je to pre nich najmä prostriedok, ako byť nezávislým. Jedno je isté, ľudia potrebujú mobilné telefóny. V Škandinávii napríklad sú bežne rodiny, kde jednotliví členovia majú hneď dva - tri mobily."

Mimochodom, koľko máte mobilov? A kedy ste si zadovážili prvý Globtel?

"Dva - súkromný a pracovný. Keďže žijem sám, moja domácnosť ich využíva na dvesto percent. Prvý prístroj som mal pred tromi rokmi, keď som ešte býval v Čechách."

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí ľudia sú však od mobilu doslova závislí. Keď im dlhší čas nikto netelefonuje, sami si vyhľadajú zámienku, len aby mohli niekomu telefonovať. Ako je to s vami? Ste závislý od svojho mobilu?

"Dúfam, že nie, aj keď mobilný telefón používam rád."

Určitá averzia tých, ktorí ešte nemajú mobil voči tomuto druhu komunikácie, súvisí s tým, že mnohí majitelia chápu prístroj ako novú hračku, s ktorou sa hrajú, kde sa len dá. Obťažujú svoje okolie v reštauráciách, telefóny vyzváňajú v kinách, v divadlách. Myslíte si, že sa to zmení, alebo si na neustále vyzváňanie jednoducho budeme musieť zvyknúť?

"Viete, to je ako so šoférmi. Sú vodiči, ktorí myslia aj na iných, sú ohľaduplní a sú takí, čo okolie ignorujú. Nesúvisí to teda ani tak s mobilným telefónom ako skôr s majiteľom."

SkryťVypnúť reklamu

Uvítali ste niekedy, že sa mobilný telefón dá vypnúť?

"Áno, veľmi často."

Kedy tak robíte najčastejšie?

"Samozrejme, v reštaurácii, to sa naozaj nepatrí, v noci a cez víkend. Je to veľmi jednoduché. Len čo vypnete Globtel na hodinu, automaticky nabehne odkazová služba."

A čo v aute? Vtedy mobil nevypnete?

"Niekedy, častejšie však nie."

Reklamy na mobilné telefóny často stavajú na tom, ako prístroj pomohol dostať sa z nepríjemnej situácie. Máte vy nejakú podobnú skúsenosť?

"Nespomínam si. Ale Globtel netvrdí, že telefón je len na to, aby sa človek dostal z nepríjemností. Podľa nás je mobilný telefón vec na každý deň. A také sú aj naše posledné televízne šoty."

V Čechách práve v médiách prebieha reklamná kampaň inej konkurenčnej spoločnosti využívajúca mená slávnych osobností, ktoré používajú ich mobil. Vy o niečom podobnom neuvažujete? Poznáte mená vašich prominentných zákazníkov? Viete napríklad, či Globtel používa náš premiér?

SkryťVypnúť reklamu

"Neviem, či on osobne, ale Úrad vlády niekoľko Globtelov má. Čo sa týka tej reklamy, minulý rok sme uvažovali aj o takejto kampani, ale z viacerých dôvodov sme myšlienku nerozvinuli. Jednorazovo sa však v januári niekoľko dní objavili v novinách inzeráty s fotografiami viacerých slovenských podnikateľov, ktorí Globtel používajú."

Pred časom sa objavili v médiách informácie, že mobilné telefóny škodia. Dokonca sa vraj zhotovujú odrušovače, aby odvrátili negatívne vplyvy.

"Je pravda, že asi pred dvoma rokmi sa v USA diskutovalo o otázke škodlivosti GSM. Keďže Globtel je malým podnikom, nemá vlastné prostriedky na skúmanie takýchto problémov. Opiera sa preto o svojho zahraničného akcionára - France Telecom, ktorý má vo Francúzsku niekoľko miliónov účastníkov. Jeho výskumné stredisko skúmalo dva roky a žiadny negatívny dôsledok preukázaný nebol. A pokiaľ viem, k rovnakým záverom dospeli aj veľké nemecké a americké firmy."

SkryťVypnúť reklamu

A váš osobný názor?

"Nemám osobný ani odborný názor. Dôverujem výsledkom výskumu France Telecom, pretože ich výskumné stredisko je v tejto oblasti druhým najväčším pracoviskom na svete. Viem, že ich práca má vynikajúcu kvalitu, a preto verím, že závery, ku ktorým dospeli, sú správne."

V minulosti ste uvádzali, že štruktúru vašich zákazníkov tvoria z tretiny malí podnikatelia, z tretiny veľkopodnikatelia a z tretiny domácnosti. Zmenila sa táto štruktúra?

"V súčasnosti polovicu našich zákazníkov tvoria rodiny. Zvyšná polovica sa približne rovnako delí medzi malo- a veľkopodnikateľov. Je to pomer totožný s celoeurópskym kontextom. Nárast zaznamenávame vo všetkých kategóriách, ale kategória domácností rastie najrýchlejšie."

SkryťVypnúť reklamu

Vráťme sa ešte k vašej poslednej novinke. Na COFAX-e ste predstavili posielanie správ prostredníctvom mobilných telefónov aj prostredníctvom Internetu. Dokonca sa cez mobil dajú posielať alebo prijímať informácie o počasí, výsledky RM-Systému a podobne. Aký je záujem o tieto služby na Slovensku, prípadne pre porovnanie i v zahraničí?

"Veľký. Niekoľkotisíc ľudí už prejavilo záujem stať sa účastníkom tejto služby. V jednotlivých európskych krajinách je situácia rozmanitá, ale ak by som mal povedať percento zákazníkov, ktorí majú záujem o túto službu, číslo sa pohybuje približne medzi 5 až 20 percentami. Závisí od spoločností, ktoré uvedené služby ponúkajú. Samozrejme, Globtel chce byť čo najbližšie k dvadsiatim percentám. Aj o Globtel správy sa zaujíma veľa ľudí. Zatiaľ máme 14 služieb poskytujúcich informácie, ale v najbližších mesiacoch počítame s rozšírením. Služba je jednoduchá a dostupná. Nejde o kompletné informácie, ale krátke fakty, ktoré majú pre užívateľov veľkú informačnú hodnotu. Sú to napríklad správy o počasí, burzové správy, informácie o cestách a podobne. Ponúkame aj obojstranný slovník v piatich jazykových verziách. Môže byť užitočný, keď napríklad zabudnete nejaké slovíčko, či si ho chcete overiť."

SkryťVypnúť reklamu

Rozprávame sa najmä o úspechoch Globtelu. Urobili ste aj nejaké chyby?

"To by skôr mali povedať zákazníci. Azda, že sme neodhadli, ako rýchlo a úspešne sa tunajší trh rozvinie. Globtel bol vždy veľmi optimistický, pokiaľ išlo o rozvoj mobilných telefónov na Slovensku, ale že za pätnásť mesiacov dosiahneme 200 000 zákazníkov, to sme fakt nepredpokladali. Pokiaľ ide o konkrétne chyby, je to ako v každodennom živote. Každý robíme mnoho malých chýb a snažíme sa ich čo najskôr odstrániť."

Autor: BARBORA DVOŘÁKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 693
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 484
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 482
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 470
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 530
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 005
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 174
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu