vo verejnom záujme sa uzatvára medzi štátom a ŽSR a na jej základe poskytujú železnice zľavy v osobnej doprave pre vybrané skupiny ľudí - školákom, študentom, dôchodcom a ďalším, pričom štát má vyrovnávať straty železníc z poskytovania zliav. Keďže už minuloročná dotácia štátu stačila iba na čiastočné vykrytie straty z dosiahnutého objemu výkonov, čo veľmi negatívne ovplyvnilo hospodársky výsledok železníc, a navyše skutočný objem výkonov železníc bol oproti zmluve o 3 percentá vyšší, rozhodlo vedenie ŽSR o vyrovnaní výkonov na úroveň zmluvy. Redukcia sa prejaví najmä cez víkendy, sviatky a počas nočných hodín. Tým sa podľa hovorcu ŽSR M. Čikovského rozsah osobnej dopravy dostal na úroveň spred troch - štyroch rokov. Samotná koncepcia vedenia osobných vlakov sa však nezmenila. Zo štátneho rozpočtu je na tento rok pre osobnú dopravu vyčlenených iba 2,2 miliardy korún, pričom strata z osobnej dopravy dvakrát prevyšuje uvedenú dotáciu. Železnice musia časť straty pokrývať zo zisku nákladnej dopravy a úvermi. Odborári, ktorí vyhlásili minulý týždeň na železnici štrajkovú pohotovosť, poukazujú predovšetkým na túto skutočnosť.
Autor: SME-rf