BRATISLAVA (SME - rf) - Železnice Slovenskej republiky majú podiel na prepravnom trhu v preprave tovarov 58 percent. V prípade štrajku železničiarov by teda bola úplne ochromená dodávka surovín hlavne do veľkých podnikov a elektrární a spôsobilo by to výrazné škody. Od pondelka je na ŽSR vyhlásená štrajková pohotovosť, ktorej vyhlasovateľom je Odborový zväz železničiarov (v OZŽ je 43 tisíc zamestnancov ŽSR). Odborári presadzujú vyriešenie dotácií zo strany štátu, sprehľadnenie finančných tokov a hlavne doriešenie káuz týkajúcich sa tunelovania železníc. V súvislosti so zlou politikou vlády v oblasti dopravy podpredseda OZŽ P. Rozložník uviedol, že "na jednej strane si musia ŽSR robiť údržbu tratí zo svojich peňazí a na druhej strane vidíme, koľko dáva vláda na diaľnice. S takýmto prístupom nemôžeme súhlasiť". Podľa odborárov riešenie situácie na železniciach neznesie odklad, pretože ŽSR hrozí kolaps. Na tento rok je na rekonštrukciu tratí vyčlenených zo štátneho rozpočtu iba 250 miliónov Sk, oproti niekoľkým miliardám na diaľnice. Odborári preto chcú rokovať predovšetkým s vládou. Podľa vedenia ŽSR však nie je na štrajk žiadny dôvod, pretože Kolektívna zmluva ŽSR zabezpečila zamestnancom nadštandardné podmienky. Vedúci pracoviska generálnej rady OZŽ v Žiline Vladimír Pojtek k tomu pre TASR povedal, že "štrajk nie je pre kolektívnu zmluvu, ale pre celkovú ekonomickú situáciu železníc, pre ohrozenie zamestnanosti a pre doteraz nevyšetrené zlé hospodárenie ŽSR, ktoré hraničí s tunelovaním".
Autor: SMe-rf