Zámer Galérie Medium pri Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave - prezentovať každý rok jednu výraznú osobnosť súčasnej architektúry sa darí napĺňať. Po vlaňajšej výstave "prvej dámy" českej architektúry Aleny Šrámkovej je v priestoroch galérie až do 25. mája otvorená výstava architektonického diela profesora pražskej Akadémie výtvarných umení Emila Přikryla (1945). Autor patrí do prvej generácie českých architektov, ktorí po štúdiách na pražských či brnianskej škole absolvovali "tovarišské roky" v slávnej libereckej "škôlke" SIAL. Z tejto komúny, fungujúcej pod vedením laureáta Perretovej ceny Karla Hubáčka a architekta Mirka Masáka vyšli Mirko Baum (profesor v Aachene), Johny Eisler (spolupracovník R. Meiera v New Yorku), Martin Rajniš (profesor na UMPRUM-ke v Prahe), Dalibor Vokáč (Vancouver), Zdeněk Zavřel (Rotterdam), Jiří Suchomel (dekan Fakulty architektúry v Liberci) a ďalší. Skvelá tvorivá atmosféra "škôlky" priniesla mnohé vynikajúce projekty. Je to napríklad vysielač na Ještěde, CD Máj v Prahe, najvyššie ocenený súťažný návrh na areál Incheby v Bratislave, reštauráciu na Sněžke a iné. E. Přikryl sa podieľal na projekte rekonštrukcie Veľtržného paláca pre Národnú galériu v Prahe, na súťažnom návrhu na parížsku operu (čestné uznanie), na projekte obytnej a rekreačnej štvrte Berlín - Tegel (2. cena) a najmä na projektoch a realizácii obytného domu na medzinárodnej výstave architektúry IBA Berlín. K jeho najznámejším dielam patria vila filmovej režisérky Věry Chytilovej, projekty Českého konzulátu v Šanghaji a návrh na dostavbu Staromestskej radnice v Prahe.
Emil Přikryl na rozdiel od väčšej časti členov SIAL-u, neinklinoval k strojovým formám architektúry, k tzv. mašinizmu. Obdivoval skôr filozofiu a princípy tvorby Luisa Kahna, jeho aplikácie geometrických foriem a duchovný rozmer jeho architektúry. Přikryl otváral cestu k opätovnému nadviazaniu na tradície funkcionalizmu v českej architekúre a k tejto téme sa aj dnes stále vracia. Jeho chápanie geometrie v architektúre je však iné. Nie je to geometria pôvodného funkcionalizmu Le Corbusiera či Luisa Kahna. Je to geometria, ktorá je zložitejšia, symetrickejšia a zovretejšia. Avšak práve v geometrii môžeme nájsť nadčasovú vnútornú konštantu celej Přikrylovej tvorby.
Autor: ŠTEFAN ŠLACHTA (Autor je rektorom Vysokej školy výtvarných