BRATISLAVA (SME - ru) - Novela zákona na ochranu spotrebiteľa, schválená 1. apríla a platná od 1. júna, vnáša do spotrebiteľských vzťahov niektoré zmeny. Kým doterajšia právna norma neriešila prípady, keď predávajúci reklamáciu nevybavil v stanovenej lehote 30 dní a množstvo sporov šlo do stratena, teraz sa to mení. Ak napríklad prídete reklamovať nekvalitné topánky a predávajúci vám to nevybaví do 30 dní, po ich uplynutí máte právo na výmenu tovaru alebo na vrátenie peňazí. Na začiatku reklamácie si však musíte ustrážiť, aby vám predávajúci (preňho je to síce povinnosť, ale predavač na to rád "zabudne") vydal doklad o tom, že reklamáciu prijal a ako ju mieni vybaviť. "Toto ustanovenie je napríklad veľmi výhodné pre spotrebiteľa, ale - tak ako pri ďalších - musí ho vedieť uplatniť," hovorí riaditeľka Koordinačného centra spotrebiteľov Marta Černá, "lebo znenie zákona je jedna vec a jeho presadenie v praxi druhá. Novela napríklad uvádza, že občianske združenia sú oprávnené na základe súhlasu spotrebiteľa a predávajúceho bezplatne sprostredkovať riešenie sporov pri reklamáciách. Ale ak predávajúci súhlas nedá, nebudeme ich môcť sprostredkúvať? Spotrebiteľ skončí so sťažnosťou na Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá v konečnom dôsledku odporučí iba súd. Budete sa však súdiť 2 roky pre kabát - s neistým výsledkom a so znášaním ďalších nákladov na súde? Novela nerieši mimosúdne spory, napríklad do 5 tisíc korún. Podľa našich poznatkov 90 % reklamácií je v cene do 5 tisíc." Keď sme požiadali o stanovisko riaditeľku odboru vnútorného obchodu a ochrany spotrebiteľa ministerstva hospodárstva Evu Szabóovú, uviedla, že oni ako tvorcovia tejto novely museli prihliadať na terajší právny systém a ten "nedovoľuje dať spotrebiteľským organizáciám kompetenciu sudcu. Podľa môjho názoru novela oproti doterajšiemu zákonu výrazne rozšírila priestor pre činnosť a pôsobenie spotrebiteľských združení," dodala E. Szabóová.
Autor: Sme-ru