Podľa nových pravidiel pri nevybavení reklamácie do 30 dní možno žiadať výmenu tovaru alebo peniaze

BRATISLAVA (SME - ru) - Novela zákona na ochranu spotrebiteľa, schválená 1. apríla a platná od 1. júna, vnáša do spotrebiteľských vzťahov niektoré zmeny. Kým doterajšia právna norma neriešila prípady, keď predávajúci reklamáciu nevybavil v stanovenej ...

BRATISLAVA (SME - ru) - Novela zákona na ochranu spotrebiteľa, schválená 1. apríla a platná od 1. júna, vnáša do spotrebiteľských vzťahov niektoré zmeny. Kým doterajšia právna norma neriešila prípady, keď predávajúci reklamáciu nevybavil v stanovenej lehote 30 dní a množstvo sporov šlo do stratena, teraz sa to mení. Ak napríklad prídete reklamovať nekvalitné topánky a predávajúci vám to nevybaví do 30 dní, po ich uplynutí máte právo na výmenu tovaru alebo na vrátenie peňazí. Na začiatku reklamácie si však musíte ustrážiť, aby vám predávajúci (preňho je to síce povinnosť, ale predavač na to rád "zabudne") vydal doklad o tom, že reklamáciu prijal a ako ju mieni vybaviť. "Toto ustanovenie je napríklad veľmi výhodné pre spotrebiteľa, ale - tak ako pri ďalších - musí ho vedieť uplatniť," hovorí riaditeľka Koordinačného centra spotrebiteľov Marta Černá, "lebo znenie zákona je jedna vec a jeho presadenie v praxi druhá. Novela napríklad uvádza, že občianske združenia sú oprávnené na základe súhlasu spotrebiteľa a predávajúceho bezplatne sprostredkovať riešenie sporov pri reklamáciách. Ale ak predávajúci súhlas nedá, nebudeme ich môcť sprostredkúvať? Spotrebiteľ skončí so sťažnosťou na Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá v konečnom dôsledku odporučí iba súd. Budete sa však súdiť 2 roky pre kabát - s neistým výsledkom a so znášaním ďalších nákladov na súde? Novela nerieši mimosúdne spory, napríklad do 5 tisíc korún. Podľa našich poznatkov 90 % reklamácií je v cene do 5 tisíc." Keď sme požiadali o stanovisko riaditeľku odboru vnútorného obchodu a ochrany spotrebiteľa ministerstva hospodárstva Evu Szabóovú, uviedla, že oni ako tvorcovia tejto novely museli prihliadať na terajší právny systém a ten "nedovoľuje dať spotrebiteľským organizáciám kompetenciu sudcu. Podľa môjho názoru novela oproti doterajšiemu zákonu výrazne rozšírila priestor pre činnosť a pôsobenie spotrebiteľských združení," dodala E. Szabóová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Sme-ru

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 407
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 792
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 722
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 337
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 812
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 738
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 127
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 936
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu