ti známkovali svojich profesorov. Nemalo dlhé trvanie a rozhodne sa skončilo skôr, ako v novembri 1989. Neviem, v ktorom období navštevovali školu naši súčasní predstavitelia Slovenska. Preto je záhadou, prečo v súčasnosti poúčajú tých, ktorí hodnotia dodržiavanie demokracie v štátoch, ktoré sa uchádzajú o členstvo v NATO a EÚ. Dostali sme snáď iný dotazník ako ostatné krajiny? Vyplňovali ho za nás iní alebo údaje o nás dávali zástupcovia cudzích inštitúcií? Samozrejme, že nie. Nezdôvodniteľné je, že pre nás používajú "iný meter". Nemajú na to žiadny dôvod naviac aj preto, že predseda vlády kedysi vyhlásil, že máme výbornú geopolitickú polohu v strednej Európe a že nás potrebujú. Napriek tomu, že sme vypadli z prvej skupiny integrujúcich sa štátov, počuli sme mnoho vyhlásení z úst našich vládnych činiteľov, že plníme všetky požiadavky, ktoré má na nás EÚ. V Luxembursku v ostatnom čase ministerka zahraničných vecí Zdenka Kramplová požiadala o preradenie z "druhej skupiny" kandidátskych krajín do "prvej skupiny". Je to nelogické z dvoch dôvodov. Po prvé - stále nám zdôrazňujú, že vláda svoj program v otázke integrácie do EÚ plní a že poradie prijímania nie je rozhodujúce, pretože rozhovory s nami sa začnú o dva týždne po skončení rozhovorov s tromi stredoeurópskymi štátmi. Po druhé - je to také isté, ako keby prepadajúci žiak žiadal, aby ho zaradili medzi absolventov. Domnievam sa, že argumentáciu o dvojakom metri používajú tí, ktorí počas svojho neúspešného štúdia zdôvodňovali rodičom svoje neúspechy tým, že učiteľ či profesor na nich "sedí", teda že používa dvojaký meter.
Pre nás, úspešných absolventov, je takéto zdôvodnenie smiešne a (podľa používaného nového významu slova) jednostranné.
Autor: ZDENO CHVALOVSKÝ, Bratislava