Najskôr do života tohto penzionovaného detektíva, ktorý trpí chorobným strachom z hĺbky, vstúpi Madeleine: tajomná blondínka nepochopiteľne poznačená prekliatím smrti. Minulosť, ortieľ dávnych časov mu ju vzďaľuje ešte aj vo chvíľach, keď ju bozkáva. Táto fatálna žena je fatálna obeť. Jeho objatie ju nedokázalo uchrániť pred prúdom smrti. Potom stretne tú istú tvár, ale rámcovanú hnedými vlasmi a s výrazom obyčajnej ženy, zamestnanej bežnými starosťami o živobytie. Rozhodne sa, že pre brunetu Judy sa stane osudom on sám, že ju pretvorí na obraz stratenej lásky. Začne jej vonkajšou podobou, vlasmi a šatami, aby sa neskôr, keď v nej rozpozná vinníka a v sebe samom zneužitý nástroj zločinu, odhodlal stať sa na jediný okamih pánom celej jej bytosti. V zúfalom geste predstúpi pred ňu ako všemocný sudca a zároveň bezbranná obeť. Metamorfózy ženy, nevyspytateľnosť vášne, vzájomná blízkosť nehy a krutosti, sentimentality a hrôzy, vražda, ktorá plodí lásku, láska, ktorá zabíja... O tom je tento film? Aj tak sa to dá vnímať, v Hitchcockovom Vertigu bezpochyby všetky tieto obsahy nájdeme. V skutočnosti to však nie je film "o" niečom, nech by to bolo čokoľvek. Podoby ženy, od melancholickej a unikavej, až po oddane milujúcu, do tohoto filmu vstupujú ako jeho vlastné stavy, ako tváre jeho sveta a zákruty jeho diania. Tento film svoje obsahy, svoj čas a svoj priestor ustavične tvorí a pretvára. Nič v ňom nevystupuje ako vonkajší a zobrazovaný predmet, ešte aj ulice San Francisca, po ktorých detektívovo auto prechádza, dostávajú pečať výtvorov zrodených z univerza tohto filmu. Závrat tu totiž nie je len stavom, ktorý sa zmocňuje detektíva; je to stav všetkých osôb a predmetov, je to prúd, ktorý ich rodí, unáša a pohlcuje. Na začiatku filmu sa detektív pokúša prekonať svoju slabosť tým, že pomaly, krok za krokom stúpa a zakaždým sa ubezpečí o tom, že má situáciu pod kontrolou. Nikto a nič v tomto filme takýmto spôsobom rovnováhu nenadobudne. Bude to film-závrat. Aj (a predovšetkým) pre nás, divákov.
Autor: Miroslav Marcelli Autor je filozof.