Školstvo nesmie byť rezortom na chvoste! *Zhovárame sa s Ľubomírom Harachom, poslancom NR SR za DU

# V poslednom čase ste absolvovali viacero výjazdov do rôznych regiónov Slovenska, kde ste sa zamerali na problematiku školstva, vzdelávania a osvety. Medzi učiteľmi prevláda dnes pocit strachu: boja sa vyjadrovať akékoľvek politické názory či priznávať .

# V poslednom čase ste absolvovali viacero výjazdov do rôznych regiónov Slovenska, kde ste sa zamerali na problematiku školstva, vzdelávania a osvety. Medzi učiteľmi prevláda dnes pocit strachu: boja sa vyjadrovať akékoľvek politické názory či priznávať svoju orientáciu, najmä ak je blízka opozícii. Aké sú vaše poznatky?

"Veľmi rôznorodé. Môžem potvrdiť, že niekde som od učiteľov i riaditeľov škôl dostal informáciu, že sú upozorňovaní na rôzne druhy vyjadrení, akých by sa nemali dopúšťať. Typickým príkladom je napríklad reakcia prednostu Okresného úradu vo Vranove nad Topľou na aktivity ZŠ v jednej obci - pokúšal sa odvolať riaditeľku za to, že deti vystúpili s programom na stretnutí občanov, ktoré organizovala niektorá z politických strán. Potom vyšiel príkaz, ktorý sa evidentne dotýka práv rodiny a detí nie celkom korektným spôsobom, a navyše už aj formulácie tohto príkazu majú charakter nátlaku a zastrašovania: ak neurobíte toto, tak vás odvolám. Zistil som, že rovnaké príkazy vydali aj predstavitelia ďalších okresných a krajských úradov. Cieľom takýchto príkazov je vraj udržať apolitickosť škôl. Potom však úplne paradoxne vyznieva skutočnosť, že v Prešovskom kraji a priamo v meste Prešov HZDS otvorilo - a to podčiarkujem! - v priestoroch základných škôl kancelárie, ktoré majú slúžiť na ich styk s občanmi. Týka sa to napríklad základných škôl na Nešporovej, Slovenskej, Sládkovičovej, Važeckej, Lesníckej a iných, gymnázia na Mudroňovej, SOU elektrotechnického a ďalších škôl. To je jednoducho čosi nehorázne!"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

# Máte poznatky, že by učitelia boli priamo nútení, alebo že by im niekto odporúčal, aby vyjadrovali názory jednej politickej strany, prípadne priamo vládneho hnutia?

"Aj niektorí bývalí funkcionári mi hovorili, že radšej odišli zo svojho postu, než by sa mali dopúšťať krokov, ktoré by boli v rozpore s úradným postupom alebo s ich svedomím. Že napríklad, ak sa chceli dohodnúť so školami na právnej subjektivite, tak predtým bolo treba vymeniť riaditeľov, aby na ich čele boli ľudia s legitimáciou HZDS alebo niektorej z vládnych strán.

Nielen toto však bolo cieľom mojich ciest. Dnes oveľa viac diskutujem s učiteľmi, ale aj s rodičmi a predstaviteľmi rôznych asociácií o tom, ako by sa mali napraviť nedostatky v školstve a aká by mala byť vízia školstva a vzdelávania v budúcnosti. Toto sú ťažiskové témy na stretnutiach s učiteľmi."

SkryťVypnúť reklamu

# Aké východiská zo situácie vidíte? Podľa mojich poznatkov sú už niektoré školy na tom tak zle, že musia prosiť rodičov a dokonca i sponzorov, aby prispeli na školské jedálne a na stravovanie, pretože strava je stále drahšia a niektorí rodičia nie sú schopní uhradiť svojim deťom ani to základné - nehovoriac už o školských pomôckach, počítačoch a podobne.

"V prvom rade treba skonštatovať, že slovenské školstvo nemá, bohužiaľ, ucelenú koncepciu, ktorá by bola stelesnená v štátnej či vládnej politike a ktorá by pre učiteľa i pre rodinu jasne formulovala ciele, ktoré chceme dosiahnuť. Preto ako trápne vyznievajú reči politikov vládnej koalície, že vo vzdelanosti sa máme dostať na piatu či ktorú priečku vo svete. To je prázdne mlátenie slamy! Pred občanov, ale najmä pred učiteľov, treba jednoducho postaviť jasnú koncepciu: toto sú ciele a takto ich chceme napĺňať! Treba ich definovať najmä v obsahu vzdelávania, napríklad na základných školách, aby záťaž žiaka i učiteľa bola primeraná a učivo rozložiť do deviatich rokov lepšie ako doteraz. Štátny pedagogický ústav musí štandardizovať obsah vzdelávania na základnej škole a postupne, s európskym aspektom, aj na stredných školách. V oblasti vysokého školstva sa treba zamerať na dobré definovanie sústavy študijných odborov. Veľké úlohy nás čakajú vo vzdelávaní učiteľov - tam sme asi najviac dlžní. Tam by rezort mal pracovať vlastne pre seba, ale atomizácia učiteľského vzdelávania sa aspoň mne zdá byť príliš veľká.

SkryťVypnúť reklamu

Nesmieme zabudnúť ani na tých najmenších. Odborníci tvrdia, že už v predškolskom veku sa u detí formujú tie vlastnosti, ktoré predznamenávajú ich odolnosť voči negatívnym vplyvom, akúsi vnútornú silu dospievajúceho človeka. Treba lepšie definovať postavenie predškolských zariadení. V našom pláne uvažujeme o legislatívnom posilnení postavenia materských škôl vrátane zakomponovania posledného roku prípravy na materskej škole do povinnej školskej dochádzky.

Ďalšou dôležitou otázkou je ekonomika. Dobre vieme, že hmotné ocenenie učiteľov je hlboko pod tým, ako by malo vyzerať. Dnes je dokonca aj hlboko pod celoštátnym priemerom. Máme pripravený nový mechanizmus mzdového ohodnocovania pedagogických pracovníkov a rozpracovávame ho teraz aj na ostatných pracovníkov rezortu. Malo by v ňom byť, že základná mzda učiteľa a pedagogického pracovníka nesmie klesnúť pod celoštátny priemer, prípadne pod mzdu, odvodzovanú od spotrebného koša. Postavenie učiteľa treba zabezpečiť zákonom. Vládna koalícia štyri roky sľubovala, že predloží pred a pre učiteľov zákon: najskôr o štátnej a potom o verejnej službe. Ani taký, ani onaký zákon zatiaľ nemáme - a keď kladieme otázky, aké sú kontúry zákona o verejnej službe, ministerstvo školstva sa tvári, že nie je kompetentné odpovedať, lebo to robí ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Jednoducho, tento zákon je už mimoriadne potrebný a je len škoda, že nebol využitý ten zákon, ktorý sme v roku 1994 nechali na stole ministerstva školstva. Dnes už mohla byť pozícia učiteľov, či už ako štátnych alebo verejných zamestnancov, oveľa stabilnejšia. Je veľmi dôležité zaviesť tzv. definitívu, či už sa bude volať štátna alebo iná. Jednoducho, učiteľ či pracovník školstva musí už na začiatku svojej pracovnej kariéry mať pred sebou istý, hoci aj vzdialený horizont, ku ktorému sa bude chcieť priblížiť po pracovnej i mzdovej stránke."

SkryťVypnúť reklamu

# Treba všetko riadiť zhora?

"Ako člen parlamentného výboru som sa zúčastnil na jednom veľmi zaujímavom stretnutí s predstaviteľmi asociácie škôl s právnou subjektivitou. Ukazuje sa, že právna subjektivita a zvýšenie ich rozhodovacích kompetencií sú tou správnou cestou. Na čo sa však za uplynulé roky úplne zabudlo: jednou z hlavných úloh MŠ SR ako ústredného orgánu malo byť zabezpečenie vhodnej mikroštruktúry pre uplatnenie právnej subjektivity základných škôl. Aby mali podmienky pre konzultačno-poradenské činnosti, materiálne zabezpečnie a podobne. A tu musím konštatovať, že MŠ SR za uplynulé roky totálne zlyhalo."

# Mohli by ste náš systém porovnať s vyspelými krajinami?

"V budúcnosti by sme sa radi dotkli ekonomiky súčasného vzdelávania, postavenia učiteľa a najmä sústavy stredných škôl a vývoja stredoškolského vzdelávania. Pripravujeme totiž prechod z jednoročného cyklu plánovania na minimálne päťročný, pričom ostane iba ročný vykonávací plán financovania k päťročnému rozpočtu. Celý ekonomický mechanizmus musí byť postavený na serióznych kritériách, viditeľných pre verejnosť, jasných pre riaditeľov škôl a bude základným východiskom pre kontrolu použitia peňazí. Toto chceme včleniť do zákona tak, aby školstvo prestalo byť rezortom na chvoste, ktorému sa pridelí iba to, čo ostalo po iných."

SkryťVypnúť reklamu

Autor: krt

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu