(Vybrané z najnovšej encyklopédie Zemepis sveta od G. Batemana a V. Eganovej - 1994)
KOSTARIKA: Takmer 25 % pracujúcich sa venuje poľnohospodárstvu. Okrem panamerickej diaľnice má Kostarika len obmedzenú cestnú sieť, sústredenú v Centrálnom údolí, odkiaľ vedie tiež jediná železnica. V Kostarike vychádza 5 denníkov a funguje jeden televízny okruh. Zamestnaní majú sociálne zabezpečenie a funguje aj liečebný preventívny program. Vo vidieckych oblastiach je situácia podstatne horšia. Kostarika leží v stredoamerickej oblasti medzi Nikaraguou a Panamou.
BARBADOS: Najväčšie zisky plynú z cestovného ruchu. Vzdelanie je bezplatné, bol zavedený aj systém sociálneho zabezpečenia a zdravotnej starostlivosti. Barbados je ostrovný štát v Karibskom mori.
EGYPT: Železničná a cestná sieť je veľmi krátka, dôležitá je doprava po Níle. Príjmy má Egypt z cestovného ruchu a hlavne z pestovania bavlny a cukrovej trstiny. Vládne výdaje na zdravotníctvo rastú hlavne na vidieku, kde je bežné parazitické ochorenie schistosomiasis. Asi polovica obyvateľov starších ako 15 rokov je gramotná. Egypt leží na severovýchode Afriky na hranici s Áziou.
LITVA: Významný je rybolov, rozšírilo sa poľnohospodárstvo a nábytkárstvo. Železničná doprava ustupuje cestnej, význam si uchováva námorná preprava. Sovietsky režim silno dotoval sociálny rozvoj , ale teraz táto sféra trpí nedostatkom finančných prostriedkov. Litva leží pri juhovýchodnom cípe Baltského mora.
MAROKO: Poľnohospodárstvo zamestnáva asi tretinu pracujúcich, veľmi významný je rybolov a ťažba cédrového dreva. Marocká cestná a železničná sieť je dobre rozvinutá na severozápade krajiny. Vzdelanie je v súčasnosti povinné, no napriek tomu je takmer polovica dospelých negramotná. Zdravotnícka starostlivosť je obmedzená prevažne na mestské oblasti, nedostatok bytov viedol v niektorých mestách k rastu núdzových kolónií. Maroko leží v severozápadnej Afrike.
FILIPÍNY: Poľnohospodárstvo zamestnáva 40 % pracujúcich, významný je rybolov, krajina má rozmanité zdroje rúd. Železnica je iba na ostrovoch Luzon, Panay, Negros a Cebu. Cestná sieť je dlhá, ale spevnené cesty sú len v najhustejšie osídlených oblastiach, dôležitá je lodná doprava. Zdravotnícka starostlivosť je sústredená v Manile, mimo nej je ťažko dostupná. Problémom v periférnych oblastiach ostáva podvýživa a vážnym problémom je hygiena. Gramotnosť i vzdelanosť sú vysoké. Filipíny tvorí súostrovie 7107 ostrovov asi 800 kilometrov od pobrežia Číny.
JUŽNÁ KÓREA: Vláda podporuje ťažký priemysel, poľnohospodárstvo zamestnáva 15 % pracujúcich. Dynamicky sa rozvíja elektronický priemysel. V krajine dominuje automobilová a námorná doprava. Lekárska starostlivosť je v primeranej kvalite sústredená v Soule a Pusane. Šesť rokov základnej školy je bezplatných, nasledujú tri roky nižšej strednej školy. Južná Kórea leží na južnej polovici Kórejského poloostrova na východe ázijskej pevniny.
TRINIDAD A TOBAGO: Patrí k najlepšie prosperujúcim v karibskej oblasti vďaka ťažbe ropy. Cestovný ruch má značné rezervy, kvalitná je zdravotnícka starostlivosť a vzdelanie. Trinidad a Tobago je ostrovný štát v Karibskom mori.
ZVÝŠENie RATINGU
Agentúra Moody`s vydala v polovici marca správu, podľa ktorej uvažuje o zvýšení ratingu šiestim potenciálnym členom Európskej hospodárskej a menovej únie. Spoločnosť plánuje prehodnotiť ratingy emisií a bankových depozít, s denomináciou v cudzej mene, Belgicka, Fínska, Írska, Talianska, Portugalska a Španielska. K tomuto kroku sa agentúra rozhoduje vzhľadom na veľkú pravdepodobnosť zapojenia uvedených krajín do menovej únie od 1. januára 1999 spolu s Nemeckom, Francúzskom, Rakúskom, Holandskom a Luxemburskom, ktoré majú ratingovú značku Aaa.
Autor: rf