BRATISLAVA (SME - rf) - Líder SDK Mikuláš Dzurinda včera podal Generálnej prokuratúre podnet na Železnice SR pre podozrenie z porušovania zákonov pri získavaní špeciálnych vagónov. Podľa neho ŽSR kúpili na prepravu zvitkových plechov z VSŽ Košice vagóny typu Shimmns, ktoré vyrobila Vagónka Poprad, ale v skutočnosti objednávka išla cez britskú firmu European Railways Finance Limited so sídlom v Londýne. "Čiže nebol priamy obchodný vzťah medzi ŽSR a Vagónkou v Poprade." M. Dzurinda má konkrétne poznatky o 10 vagónoch, ktoré sa prevážali v polovici februára z Popradu do Bratislavy cez Maďarsko, kde jeden deň stáli. Pripustil, že môže ísť o väčšiu dodávku, no dôkazy má zatiaľ na uvedených 10 kusov. Peniaze za transakciu postupovali podľa lídra SDK tak, že Vagónka vyfakturovala londýnskej firme 129 tisíc švajčiarskych frankov (asi 3 mil. Sk). "A táto londýnska firma tie isté vagóny predala ŽSR po 259 tisíc švajčiarskych frankov," čiže rozdiel na jednom vagóne je asi 3 milióny korún. Dzurinda tiež poukázal na paradox, že na faktúrach z londýnskej firmy s britskou hlavičkou a pečiatkou sa píše po nemecky a fakturuje sa vo švajčiarskych frankoch. Generálny riaditeľ ŽSR Michal Lazar SME poskytol stanovisko, podľa ktorého bola zmluva o dodávke vagónov uzatvorená v máji 1997 a podpísal ju bývalý generálny riaditeľ. "Vieme však, že nákup takýchto vozňov bol pre železnice veľmi potrebný, pretože nie sme schopní uspokojovať zákazníkov špeciálnymi druhmi vozňov. Denne takýchto vozňov potrebujeme asi 150 kusov," uvádza sa v stanovisku, pričom M. Lazar dodal, že ide o zmluvu na nákup 200 kusov vagónov. Podľa neho bolo pri uzatváraní zmluvy dôležité, že výrobca nevyžadoval okamžitú úhradu, ale ponúkol leasingový model financovania. "Na doplnenie treba dodať, že firma European Railwais Finance Limited vyrába vagóny obchodno - výrobnou kooperáciou v Tatravagónke, a. s.," uvádza sa v stanovisku. M. Lazar dal pokyn na podrobné preskúmanie zmluvných podmienok.
Autor: SME-rf