BRATISLAVA (TASR) - Najčastejšou príčinou poškodzovania spotrebiteľa, ako vyplynulo z analýzy výsledkov Slovenskej obchodnej inšpekcie za minulý rok, bolo nedodržanie hmotnosti predávaného tovaru (v 48 percentách kontrolných nákupov), nedodržanie miery (v 25 percentách), nedodržanie akosti (v 18 percentách) a účtovanie ceny rozdielnej oproti cenovej evidencii. Výrobky nezodpovedali požadovanej kvalite pri kontrolách v 14 445 prevádzkarňach (62,84 percenta kontrol). Inšpektori SOI na základe zistených kvalitatívnych nedostatkov zakázali predaj, prípadne ďalšie použitie až 68 242 druhov tovarov v hodnote vyše 180 miliónov korún. Päť druhov výrobkov (sušiče na vlasy a žehličky) bolo kvalifikovaných ako nebezpečné. V textilnom a elektrotechnickom laboratóriu nevyhovelo požiadavke kvality 37 percent overovaných výrobkov, čo je v porovnaní s rokom 1996 zlepšenie o 13 percent. Najčastejším nedostatkom textilných výrobkov bola ich nestálofarebnosť a nadmerné rozmerové zmeny. Podstatný nárast poškodenia spotrebiteľa však nastal v službách. Najviac sťažností súviselo s výučtovaním za služby okolo užívania bytu, za opravy motorových vozidiel, elektrospotrebičov a za čistiarne. V neprospech spotrebiteľa sa účtovalo až v 89 percentách prípadov kontrol vykonaných služieb. V týchto prípadoch dosiahlo poškodenie spotrebiteľa sumu takmer 16 korún na 100 Sk.