Od začiatku bolo jasné, že to bude večer Titanicu, ale aj pokusov o nápor zo strany jeho silných konkurentov. Jubilejný 70. ceremoniál udeľovania Oscarov v pondelok v losangeleskom Shrine Auditoriu iba potvrdil, že v roku katastrofickej veľkoromance režiséra Jamesa Camerona vzniklo niekoľko ďalších diel, ktorými sa museli spokojní tvorcovia historicky najdrahšieho filmu zaoberať. Mimoriadne silnú pozíciu komédie As Good As It Gets (Tak dobre, ako sa len dá) potvrdilo jej absolútne víťazstvo v hlavnej hereckej kategórii. Jack Nicholson a Helen Huntová, ktorí si už predtým zhodne poodnášali Zlaté glóbusy i ceny Združenia filmových hercov, nenašli premožiteľov ani teraz. Vydarený comeback dojemne prekvapenej Kim Basingerovej v ešte vydarenejšej čiernej gangsterke L. A. Confidential (L. A. - Utajené skutočnosti) jej takisto priniesol Oscara, napriek americkej preferencii výkonu 87-ročnej Glorie Stuartovej za vedľajšiu úlohu v Titanicu. Tipy divákov na tribúnach overil už šesť hodín pred samotným večerom moderátor úvodného programu. Podľa razancie potlesku dali svoje hlasy filmu Titanic, hercom Jackovi Nicholsonovi a Robinovi Williamsovi i herečkám Kate Winsletovej a Glorii Stuartovej. Vyšli im prvé tri odhady, Oscara za vedľajšiu rolu v snímke Good Will Hunting (Dobrý Will Hunting) si odniesol Robin Williams, ktorý sa nechal počas svojho príchodu do auditória v radostnom vytržení komika ochotne odfotografovať s malým černošským dievčatkom. O chvíľu už mal radosť nielen zo svojho ocenenia, ale i z Oscara pre mladých scenáristov jeho filmu Bena Afflecka a Matta Damona. Za adaptovaný scenár patrí Oscar dvojici Brian Helgeland a Curtis Hanson, autorom spomínanej kriminálnej drámy L. A. Confidential.
Kategória neanglicky hovoreného filmu zostala záležitosťou Holandska. Režisér a spoluscenárista Mike van Diem neskrýval sebavedomie a tešil sa spolu s viacerými členmi svojho tímu, vrátane herca Jana Decleira - predstaviteľa syna počatého nešťastným vzťahom despotického muža a jednoduchej, ale citovo silnej ženy. Krutá dráma Character (Charakter) vznikla podľa rovnomennej novely holandského spisovateľa F. Bordewijka. Rok po Janovi Svěrákovi s Koljom tak triumfoval ďalší mladý filmár, zhodou okolností s rovnakým štartom svetovej kariéry. Ešte pred "veľkým" Oscarom dostali obidvaja študentského: Svěrák v roku 1989 za Ropákov a van Diem o dva roky neskôr za 45-minútový psychologický thriller Alaska. Česká republika sa však na Oscaroch nestratila ani tento rok. Hoci v zozname nominovaných figurovalo jediné české meno, zlatá soška sa mu nevyhla. Animátor a režisér Jan Pinkava (34), autor víťazného krátkeho animovaného filmu Geri`s Game (Geriho hra), sa narodil v Prahe v rodine prozaika Jana Křesadla. V detstve spolu s rodinou emigroval do Veľkej Británie, kde vyštudoval teóriu robotiky, a neskôr sa vysťahoval do USA. Tu ho zamestnala renomovaná firma Pixar, ktorá sa výrazne podieľala na výrobe prevratne počítačovo animovaného filmu Toy Story (Príbeh hračiek) a ktorá v súčasnosti pracuje na ďalšom filme z dielne Walta Disneyho. Geriho hra má štyri minúty a jej výroba trvala dva roky. Pinkavovi sa v nej pomocou počítačovej animácie podarilo dosiahnuť dokonalú ilúziu ľudskej postavy, predovšetkým v detailoch vlasov a zvráskavenej pokožky. Pri výrobe snímky boli použité nové animačné postupy, z ktorých tri si tvorcovia nechali patentovať. Príbeh starého muža Geriho (meno je narážkou na slovo geriatrický) sa odohráva na lavičke v parku, kde sám so sebou hrá šachovú partiu o zubnú protézu. Počas hry sa jeho osobnosť rozdvojuje, figúra je zámerne skreslená a svojou podobou bábky pripomína diela Jiřího Trnku.
Slovensko asi tak skoro oscarové šťastie mať nebude. V posledných rokoch boli v hre iba diela Martina Šulíka (na tento rok krajina márne navrhla Orbis pictus), a keďže je všeobecne považovaný za najvýznamnejšieho a aj v zahraničí známeho predstaviteľa novej slovenskej kinematografie, bude pravdepodobne treba čakať na jeho ďalší a lepší film. Zato zastúpenie novinárskej obce má Slovensko bohaté. Oproti minulému roku ku vtedy jedinému denníku SME pribudli dva štáby vyrábajúce relácie pre Slovenskú televíziu.