BRATISLAVA (SME - rf) - Pre výstavbu prvej etapy metra v Bratislave sa počíta s tým, že projekt by mal byť čiastočne financovaný aj prostredníctvom úverov francúzskej a rakúskej vlády, povedal obchodný riaditeľ francúzskej spoločnosti Matra Transport International Antoine Massabki. Projektová dokumentácia by mala byť dokončená do leta tohto roka a v prípade získania územného rozhodnutia je Matra pripravená začať s výstavbou. Ide o výstavbu na kľúč, pričom by sa mali na nej výrazne podieľať slovenské spoločnosti. V prípade metra VAL od spoločnosti Matra Transport International ide o ľahký typ plnoautomatického metra bez vodiča, ktoré môže jazdiť po estakáde nad zemou, ako aj v tuneloch pod zemou. Samotné vozne metra majú byť montované na Slovensku. Zmluva na výstavbu metra z roku 1992 bude aktualizovaná vzhľadom na zmeny vo vývoji techniky. Prvá etapa výstavby počíta s 10-kilometrovou trasou z Petržalky do centra. Metro systému VAL je výhodné predovšetkým preto, že jeho prevádzka nemusí byť dotovaná, lebo je zisková, na čo má vplyv predovšetkým nízky počet zamestnancov. Okrem toho je schopné odviezť podstatne väčšie množstvo cestujúcich za oveľa kratší čas ako električky či autobusy. V súvislosti s tým, či by sa mohlo metro stavať bez finančnej pomoci alebo záruky vlády, A. Massabki povedal, že taký prípad zatiaľ vo svete nepoznajú. Rozhodnutie, že v Bratislave bude metro ako nosný dopravný systém, ktorý je úplne bezkolízny, padlo už v roku 1974.
Autor: SME-rf