Američania holdujú hamburgerom a hranolčekom s množstvom kečupu. Všetko to pritom zapíjajú litrami kokakoly. Taká je aspoň predstava Európanov. Pritom sa však gastronomické návyky priemerného Američana v súčasnom čase menia, i keď si to sami asi veľmi neuvedomujú. Ľudia zaoberajúci sa prieskumom trhu aspoň tvrdia, že "noví spotrebitelia", ako ich označujú, sú ľudia, ktorí dávajú prednosť čerstvým ingredienciám a nie sú pri výbere stravy takí tradicionalistickí, ako to bolo ešte pred jednou generáciou.
Odborníci, ktorých oslovil denník USA Today, porovnávali správanie sa konzumentov v roku 1986 so situáciou pred desiatimi rokmi. Zistili, že situácia je jasná. Boj o získanie 400 miliárd dolárov, ktoré Američania ročne minú za potraviny, je tvrdší, ako kedykoľvek predtým. Spotrebitelia teraz chcú jesť niečo iné, a to čokoľvek, čo by im nezabralo príliš veľa času a úsilia. Stále menej ľudí je totiž ochotných variť si bez toho, aby na to mali potrebné polotovary. Tendencia je kupovať si hotové jedlá, ktoré sa dajú doma opäť zohriať. Podľa pracovníkov amerických supermarketov obrat pri nákupe týcho dobrôt vzrástol za desať rokov o 110 percent a dosiahol výšku 32,6 miliárd dolárov. "Dospeli sme k záveru, že nikto už nechce variť," hovorí Lori Meyerová z firmy D and W Food Center v Michicgane. K snahe čo najrýchlejšie sa najesť zrejme prispel nápor práce v zamestnaní. V dôsledku tohto javu strávia teraz Američania v práci v priemere o desať percent viac času ako pred 25 rokmi.
I keď je v súčasnosti životné tempo v USA neporovnateľne vyššie, ľudia i napriek tomu chcú jesť zdravo. Za posledných desať rokoch vydali na nákup čerstvého ovocia a zeleniny 43 miliárd dolárov.
V tejto situácii sa objavuje vážne znepokojenie, že spoločnosť "lenivých kuchárov a kucháriek" nie je príliš dobrá vec. "Spoločné stravovanie vyvoláva zmysel pre rodinu," hovorí Jan Myer z ohijského Perrysburgu. "Už teraz priemerná rodina zasadne k spoločnému jedlu len raz či dvakrát do týždňa. Spoločný obed či večera sa javí ako niečo mimoriadne.
Autor: DPA