Podľa údajov zo zahraničia je proces integrácie postihnutých detí do kolektívu zdravých už roky úplne prirodzenou záležitosťou. Najmä v Holandsku, Nemecku a Rakúsku, kde z celkového počtu žiakov v jednej triede sú napríklad sluchovo postihnutí zastúpení až 12 percentami.
V ŽUPKOVE
V Základnej škole Župkov (okres Žarnovica) síce nemajú špeciálneho pedagóga, no i napriek tomu sa im v spolupráci s Okresnou psychologickou poradňou Žarnovica podarilo vytvoriť podmienky integrovania zdravotne postihnutého dieťaťa do kolektívu zdravých detí. Dieťa, ktorého rodičia nechceli, aby bolo od nich odlúčené, je napriek svojmu postihnutiu šikovné, vzdelávateľné a má veľa rôznych záujmov. Po absolvovaní základnej školy bude mať riadne vysvedčenie s dodatkom, že bolo vyučované individuálnym programom. Slovenský jazyk a matematiku sa učí individuálne, ostatné predmety zvládne s ostatnými žiakmi. "Myslím, že za jeho úspechmi a napredovaním treba vidieť predovšetkým prácu, profesionalitu a ochotu tunajšieho kolektívu učiteľov," uviedla riaditeľka školy A. Segetová.
V MATERSKÝCH
ŠKOLÁCH
V 9. MŠ v Žiari nad Hronom už dva roky s veľkým úspechom funguje integrovaná výchova v špeciálnej triede - 12 zdravých detí spolu s piatimi, ktoré trpia kombinovaným postihnutím. "Denne sa deťom venuje špeciálny pedagóg a dvakrát za týždeň ich precvičuje rehabilitačná sestra. Integrovanie chorých detí medzi zdravé sa ukázalo ako fantastická myšlienka a zdravé deti sa predbiehajú o ich priateľstvo a pomôcť im si pokladajú za česť," povedala Helena Garajová, riaditeľka MŠ.
ORTOOPTICKÁ TRIEDA
Zatiaľ jedinou v okrese Žiar nad Hronom je špeciálna ortooptická trieda, ktorá bola vytvorená v 7. MŠ v Žiari nad Hronom. Chodí sem 17 detí s poruchami zraku, tupozrakosťou a škuľavosťou. Funguje už piaty rok a od vlani bola zahrnutá do siete špeciálneho školstva. Hoci deti majú samostatnú triedu, sú v dennom styku so zdravými deťmi. "Deti sa denne zúčastňujú na špeciálnych ortooptických cvičeniach a s učiteľkami robia pleoptické cvičenia. Cvičenia sústreďujúce sa na očný sval pomocou hry nadväzujú na ich každodenné zamestnanie," uviedla Helena Bieliková, riaditeľka MŠ. Výsledky tejto starostlivosti ako i styk so zdravými deťmi priniesol až nečakane dobré výsledky v zlepšení zdravotného stavu a schopnosti vzájomnej komunikácie postihnutých detí so zdravými.
Sluchovo postihnutí
Problematikou integrácie sluchovo postihnutých detí sa už pred časom zaoberala i Základná škola pre sluchovo postihnuté deti v Kremnici. Prečo sa doteraz žiadne z detí s takýmto postihom nemohlo integrovať do základnej školy medzi zdravé deti, vysvetlila Margita Schmidtová, surdopedagóg. "Integrácia je možná, ak je dieťa schopné zvládnuť podmienky nárokov vyučovacieho procesu v normálnej ZŠ. Samozrejme, za dennej prítomnosti špeciálneho pedagóga a podpory kvalitných naslúchacích aparátov. Musí to byť však dieťa s ľahším alebo stredným sluchovým postihnutím. Čo je však v prípade integrácie najdôležitejšie, je otázka včasnej stimulácie detí, teda od narodenia do tretieho roka života, keď sa vyvíjajú všetky základné funkcie organizmu," zdôraznila M. Schmidtová. Ak sa dieťaťu v tomto období neposkytne maximálna lekárska, pedagogická, logopedická a v najdôležitejšej miere rodičovská starostlivosť, dieťa utrpí veľké straty. Jeho integrovanie medzi zdravých by bolo prakticky zbytočné.
Autor: ks