Nikdy neoslňovala hlasovou ekvilibristikou, a je najznámejšou speváčkou sveta. Skôr sa môže spoliehať na svoj výnimočný repertoár s desiatkami singlov na popredných miestach hitparád. Nikdy nebola herečkou, a je držiteľkou Zlatého glóbusu. Skôr dokáže namiesto hereckého nasadenia vkladať do postáv čaro osobnej charizmy, ktoré z dosiaľ viac ako pätnástich svojich filmov najviac využila v ocenenom muzikáli Evita. Madonne dnes vo vydavateľstve Warner Music vychádza nový album Ray of Light (Lúč svetla), v poradí dvanásty a bezkonkurenčne najlepší v celej jej takmer dvadsaťročnej kariére. Už viac ako rok si svedomito plní úlohu matky, chrániacej svoju dcérku Lourdes Mariu pred objektívmi verejnosti, a krátko pred dovŕšením štyridsiatky ju vlastný hudobný vývoj zastihol v nečakanej vyzretosti. K učiteľovi spevu, ktorý jej dával lekcie už pri nakrúcaní Evity, pribudol majster jogy a zmenu svojho života pripisuje Madonna "novej spirituálnej ceste, emocionálnemu prebudeniu a spätnej sebareflexii". Namiesto škandalóznej hviezdy, ešte v roku 1977 pózujúcej na akty a o dvanásť rokov neskôr provokujúcej videoklipom k piesni Like A Prayer i pohoršujúco pútajúcej pozornosť médií rozvodom s hercom Seanom Pennom, je tu zrazu premýšľavá a vyrovnaná žena s nadobudnutou životnou istotou.
Madonna Louise Cicconeová sa narodila 16. augusta 1958 v Rochesteri v americkom Michigane ako tretie zo šiestich prísne katolícky vychovávaných detí ženy v domácnosti a inžiniera spoločnosti Chrysler. Po štúdiu baletu i klavíra, po účinkovaní v školských divadelných predstaveniach a dokonca krátkej etape hrania na bicie nástroje našla svoje definitívne uplatnenie v speve. Eponymný debut s piesňami Holiday, Borderline či Lucky Star z roku 1983 odštartoval závratnú umeleckú kariéru, dláždenú nekonečným zoznamom hitov - Like A Virgin, Material Girl, Crazy for You, Into the Groove, Dress You Up, Live to Tell, True Blue, Papa Don`t Preach, Open Your Heart, La Isla Bonita, Who`s That Girl, Express Yourself, Vogue, Justify My Love... Má za sebou viac ako sto miliónov predaných nosičov a tri stovky platinových platní. Od roku 1984 sa všetky jej single a albumy umiestnili na popredných priečkach hitparád na obidvoch brehoch Atlantiku, presne 24-krát na najvyššej. Podarilo sa jej predstihnúť Beatles v najväčšom počte za sebou nasledujúcich hitov v "top five". Viac ako jej šestnásť - 24 - mal v neprerušenom slede už iba Elvis Presley.
Hoci album Ray of Light pokračuje v línii predchádzajúcich projektov Erotica a Bedtime Stories, najväčším prekvapením je vláčnejšie precítenie skladieb, ich pôsobivá atmosféra a predovšetkým samotný zvuk nahrávok. V ére nástupu rockových pesničkárok Madonna sama pociťovala potrebu nového vyznenia, ktoré by odvrátilo osud trvalého plávania v zradných popových vodách. Spoločne s hlavným spoluproducentom a skladateľom Williamom Orbitom i dlhoročným spolupracovníkom Patrickom Leonardom ho našla v symbióze lahodnej vrúcnosti a elektronickej čistoty, najbližšie porovnateľnej hádam s prejavom islandského živlu Björk. Znie to neuveriteľne, ale návod ponúka už kontrast "mrazeného" singla Frozen s "presvetleným" titulným hitom. Teplo a chlad sa v Madonninom podaní strieda dovtedy, kým nad baladickou podstatou nepreváži ultramoderná technológia, ktorú asi potenciálni uchádzači ťažko nanovo zremixujú. Dokonalá štúdiová práca zrodila také presýtené aranžmány, že bohatosť sama ich už mnohé vopred predurčuje na hotové klubové remixy.
Trinásťpiesňovú kolekciu otvára skladba Drowned World/Substitute for Love, zasvätená šťastnej súkromnej výpovedi o úskaliach slávy a popularity, striedaná pohľadom (Swim) na spoločenskú brutalitu a násilie. Už v treťom titule, ktorý dal názov celému albumu, sa úvodný gitarový pop prelinie s technorytmom a zadá symbolický ústredný tón pre ďalšie piesne. Moderné sample, aké využíva viacero tvrdých rockových kapiel, sprevádzajú nahrávku Candy Perfume Girl, ktorú Madonna po Versaceho smrti zaslala na retrospektívnu módnu prehliadku, keď sama nemohla prijať pozvanie. Práve sférické Skin je ukážkou "björkovského" jadra s výraznými alternatívnymi pasážami. Moderné intro uvedie aj tanečnejšie Nothing Really Matters, hlas ako na spovedi v príťažlivo ostrom kontraste so zvukom sa prestúpia v Sky Fits Heaven a nasleduje indicky podfarbená kompozícia Shanti/Ashtangi, kombinácia modlitieb z 13. storočia naspievaná v starom liturgickom sanskrte. Madonna sa s týmto jazykom stretla u svojho učiteľa jogy a silne nekomerčnú pieseň, ktorá predstavuje jej posun v cítení, charakterizuje ako "prosbu o to, aby sme dosiahli dokonalé šťastie a blaženosť prostredníctvom čistého vedomia, nepoznamenaného vonkajším svetom". Číslo deväť má pilotný singel Frozen, ktorý je ukážkovým porovnaním jej niekdajšieho prevládajúceho frázovania s netradičným prekvapujúcim podkladom. The Power of Good-bye znie takmer ako všetko predošlé, až by sa zdalo, že album nezvratne speje k stereotypu, ale prichádzajú stále nové a nové nápady, iba zvýrazňujúce jednotnú líniu. V kláštorne posmutnenom To Have and Not to Hold sa z decentnej melodiky vynárajú útle náznaky latino a akási uspávanka nad kočíkom dcéry (Little Star) je priam dokonalým prienikom new age so soulovým remixom. A potom už do ticha doznie iba podmorská symfónia Mer Girl, rozhrešenie pre ľudí na planéte Titanic, ohrozených víziami a čakajúcich na odpustenie. Albumom Ray of Light oslovuje Madonna nielen svojich verných fanúšikov, ktorým pre šťastie stačia jej hity, spev a osoba, ale aj nových poslucháčov, ochotných objaviť jej súčasnú filozofiu. Nie každý otvorí iným knihu svojho života.