ajú monumentálny oblúk siedmich storočí - od začiatku 14. storočia až po polovicu storočia dvadsiateho. V jednom z najväčších európskych múzeí v Kunsthistorisches Museum je sprístupnené to najlepšie z Pietra Brueghela st. (1528/30 - 1569) a jeho dvoch synov - Pietra Brueghela ml. (1564/65 - 1637/38) a Jana Brueghela st. (1568 - 1625). Vlajkovou loďou expozície spomedzi 230 "majsterštykov" je úvodná sála, kde je 12 kľúčových plátien P. Brueghela st. zo zbierok Kunsthistorisches Museum na čele so Sedliackym tancom, Babylonskou vežou, Sedliackou svadbou a Poľovníkmi v snehu. Tieto oleje postavili umelca medzi najvýznamnejších maliarov všetkých čias. Brueghel vedome nadväzuje na Boschov odkaz, a to nielen vo farebnosti obrazov, ale najmä vo výklade abstraktných pojmov. Zlo je u neho rovnako démonické ako u Hieronyma Boscha, jeho potrestanie je rovnako kruté a rozmaľované do fantazijných bizarností plných tajomnej symboliky. Brueghelova kresba Veľké ryby prehĺtajú malé bola dokonca za jeho života vydávaná ako Boschovo dielo. Napriek tomu, jeho komponované krajiny sú prirodzené s až intímnou atmosférou, sedliacke výjavy majú v sebe iskrivý humor, ktorý ostro kontrastuje s dobovou talianskou manieristickou maľbou plnou mystérií. Samozrejme, výstava s názvom Tradícia a Progres ponúka ešte oveľa viac. Stovky ľudí sa denne tlačia aj pred metaforami na slepcov v podaní P. Brueghela ml. alebo kyticami J. Brueghela st. Veľká rodinná trojica z Antverp je jednoducho pastvou pre oči.
Brueghelovci sú zastúpení i v exkluzívnej Kunstforum der Bank Austria, kde už tradične je výtvarné umenie prezentované v jeho panoramatickom pohľade. Až do konca februára je tu sprístupnených sto kresieb nizozemských majstrov v oblúku od Jana van Eycka (okolo 1390 - 1441) až po Rembrandta (1606 - 1669) zo zbierky Kupferstichkabinet v Drážďanoch. Bonbónikom na už aj tak delikátnom menu ďalej vyšperkovanom Rubensom či Ruisdaelom (dokopy je tu 75 umelcov) je prezentácia zo spomenutej zbierky sto Rembrandtových rytín pochádzajúcich od roku 1628 až po 60. roky 17. storočia.
Tretia najväčšia výstava - hnutie COBRA - je v meste valčíkov v organických priestoroch Kunst Hausu naprojektovaného originálne cítiacim F. Hundertwasserom. V tomto roku si pripomína jedno z najcharizmatickejších európskych umeleckých hnutí COBRA 50. výročie svojho vzniku. Jej názov je odvodený zo začiatočných písmen miest, odkiaľ pochádzali jej príslušníci: Copenhagen (A. Jorn, C. Pedersen, E. Jacobsen), Brusel (P. Alechinsky, Ch. Dotremont), Amsterdam (K. Appel, Constant, P. Corneille, Lucebert, E. Brands). Dvesto obrazov, plastík, koláží a asambláží od 24 výtvarníkov predstavuje toto hnutie, ktoré síce v roku 1951 prestalo formálne fungovať (v čase rozpadu pôsobilo v Cobre okolo 50 výtvarníkov), no jeho vplyv sa rozšíril aj do ostatných krajín a v podobe novej expresie pokračovali idey Cobry aj do 80. rokov. Bolo len prirodzené, že Holanďania sa nemohli zmýliť, keď pred tromi rokmi na predmestí Amsterdamu v Amstelveen sprístupnili budovu netradičného pôdorysu architekta Wima Quista s názvom Cobra - Múzeum moderného umenia. Prvé podlažie je určené pre stálu zbierku členov skupiny Cobra, na prízemí a parku sa prezentujú premenlivé expozície. Viedenská kolekcia Cobry azda nemá slabé miesto. Reprezentatívne diela transparentne rozprávajú o dôležitých výtvarných súradniciach jej autorov: hľadanie originálnej kreativity a spontánnosti výtvarného výrazu, inšpirácia ľudovým umením, umením prírodných národov, nezaťaženou kresbou detí, ako aj mentálne postihnutých ľudí. V tejto línii to možno v dvadsiatom storočí nie je nič originálne, veď taký Picasso, Klee či Miró tiež sledovali podobné súradnice, avšak explozívna energia novej optiky posúva Cobru k autentickému prejavu.
Výber z najväčších výstav vo Viedni
P. Brueghel st., P. Brueghel ml., J. Brueghel st. - Kunsthistorisches Museum, Maria Theresien Platz - výstava potrvá do 14. apríla (je otvorená denne okrem pondelka od 10.00 do 18.00 h).
Od Van Eycka po Rembrandta; Rembrandtove rytiny - Kunstforum Bank Austria, Nám. Freyung 8 - výstava potrvá do 1. marca (je otvorená denne od 10.00 do 18.00 h, v stredu od 10.00 do 21.00 h).
COBRA - Kunst Haus, Untere Weissgerberstrasse 13 - výstava potrvá do 3. mája (je otvorená denne od 10.00 do 19.00 h).
Zaoceánska perspektíva - rakúski fotografi v americkom exile 1920 - 1940 - Kunsthalle Wien im Museumsquartier, Messe Platz - výstava potrvá do 15. marca (je otvorená denne okrem utorka od 10.00 do 18.00, vo štvrtok od 10.00 do 20.00 h).
Alighiero Boetti 1965 - 1994 - Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, 20er Haus, Schweizer Garten - výstava potrvá do 31. marca (je otvorená denne okrem pondelka od 10.00 do 18.00 h).
Autor: ĽUDO PETRÁNSKY ml., Viedeň