BRATISLAVA (SME - rf) - Prostriedky doteraz vynaložené na výstavbu diaľnic by spolu s predpokladanou sumou na výstavbu v tomto roku a s časťou z roku 1999 stačili na kompletnú modernizáciu železničných koridorov, ktoré by slovenskú železnicu udržali v boji o zákazníka so susednými štátmi. Na výstavbu diaľnic sa v tomto roku predpokladá preinvestovanie spolu asi 16 miliárd Sk. Železnice SR dostanú na rok 1998 zo štátneho rozpočtu na svoju modernizáciu 250 mil. Sk. Štátny tajomník ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií D. Szabó pred časom uviedol, že urobili všetko pre to, aby sa dotácia pre ŽSR navŕšila. Zároveň však priznal, že v prípade navrhovanej dotácie pre železnice ide o "minimum na udržanie systému". Generálny riaditeľ ŽSR M. Lazar označil uvedenú sumu za veľmi biednu. Dodal, že "finančné krytie formou štátnej dotácie je nedostatočné, pretože v súčasnosti sa preferuje výstavba diaľnic. Nazdávam sa, že štát by mal byť ústretovejší pri zabezpečovaní financovania tratí zaradených do medzinárodných dohôd. Každé ďalšie odďaľovanie týchto problémov bude mať za následok vynechanie SR z európskych dopravno-prepravných štruktúr". Takisto nezávislí kresťanskí odborári pri ŽSR upozorňovali na nebezpečenstvo nezáujmu štátu o železnice. Podľa nich by prípadné zhoršenie situácie na železniciach mohlo negatívne ovplyvniť celé hospodárstvo SR. Je pravdepodobné, že prostriedky vynaložené na modernizáciu železničných koridorov by sa dali splatiť skôr ako rovnaké množstvo prostriedkov vynaložených na výstavbu diaľničnej siete. ŽSR by stačilo na modernizáciu tratí zhruba 33 mld Sk, na výstavbu diaľnic sa predpokladá vynaloženie asi 229 mld Sk.
Autor: SME - rf