Predminulý víkend bol Ľubo Gregor, riaditeľ Centra pre umeleckú tvorbu televízie Markíza, podpísať zmluvu na realizáciu slovenskej verzie Pevnosti Boyard. Markíza sa tak stala prvou televíznou spoločnosťou z krajín strednej a východnej Európy, ktorá bude vyrábať vlastnú verziu jednej z najúspešnejších svetových televíznych súťaží. Do pevnosti vystavanej v 16. storočí vo vodách Atlantického oceána, ktorá za Napoleona slúžila na ochranu francúzskeho loďstva, neskôr ako väznica a potom turistická atrakcia (to ju takmer zničilo a hrozilo, že ruina skončí v sedemmetrových vlnách oceána), pricestuje slovenský štáb pozostávajúci z režiséra, moderátorov, dramaturga, produkcie, ale aj otca Furaša dávajúceho hádanky, plus súťažné družstvá v júni. Asi dva týždne budú pracovať v mega televíznom štúdiu, ktoré na Boyarde koncom osemdesiatych rokov vybudovala (a tým ho de facto zachránila) francúzska producentská spoločnosť Tilt. Markíza sa tak zaradí medzi televízne spoločnosti zo Švédska, Dánska, Nórska, Holandska, Švajčiarska, Talianska, USA, Kanady, ktoré tu robia vlastné verzie programu.
Prebojovať sa k cieľu súťaže, teda pokladu stráženého živými tigrami, nie je len tak. Zvládnuť úlohy je často blízko hraníc ľudských možností. Členovia družstiev musia plávať v oceáne, preukázať silu, ohybnosť, odvahu, neštítiť sa hadov, tarantúl, zvládnuť bungee jumping, potápanie, hádzanie nožov, ale aj hádanie šibalských hádaniek otca Furaša. Všetko sa odohráva v reáli, žiadne kašírovanie. Skutočné pavúky, pavučiny, nebezpečné vlny. A občas aj pravá krv, modriny a hrče na hlave, ktoré však súťažiaci prekonávajú so zaťatými zubami, aby nezdržali svoj tím. V Boyarde nie sú vymyslení hrdinovia thrillerov, ale ľudia z mäsa a kostí, ktorí naozaj zápasia z plných síl. Práve preto sa súťaž stala jedným z najdramatickejších a najsledovanejších programov sveta.
Ako sa na Pevnosť Boyard bude pripravovať Slovensko? Podľa Ľuba Gregora, tomu, že sa Markíza stala spoločnosťou, ktorá súťaž aj vyrába a nielen kupuje, ako povedzme Nova, pomohla trochu náhoda. Asi pred rokom spomenul na pracovnom obede francúzskemu partnerovi, že generálny riaditeľ Markízy Pavol Rusko je Boyardom nadšený a mal by oň záujem. "Dokonca sme sa aj pokúšalii o vlastnú obdobu, ale vzhľadom na dokonalosť predlohy, sa to nedarilo. On ma tak počúval a zrazu vraví, veď to nie je problém, som rodinne spriaznený s predstaviteľmi produkčnej firmy. A do roka a do dňa sľub splnil a zmluva bola podpísaná." Súťaž Pevnosť Boyard je dosiaľ najväčší komerčný projekt televízie Markíza a bude stáť zhruba 32 miliónov korún. V najbližšej dobe sa do Francúzska vyberie štrnásť päťčlenných družstiev. Nemusia to byť len aktívni športovci a populárne osobnosti, (budú však aj také tímy), no mali by to byť ľudia športovo a intelektuálne zdatní. Širší výber urobia oslovené mestá, podniky, inštitúcie, užší Markíza. V máji sa stretnú v Bratislave na týždňovom sústredení, kde sa budú simulovať podmienky na Boyarde. Tu, za pomoci francúzskych partnerov, sa urobí konečný výber. Samotná súťaž bude na Boyarde prebiehať od 26. júna do 4. júla. "Je to veľmi náročná práca, komercia na najvyššej úrovni. Oni vyrábajú až tri programy denne, žiadne potknutie, brept nie je dôvodom na zastavenie. Každé slovenské družstvo tu strávi asi jeden a pol dňa, štáb zostane po celý čas. Okrem výroby jednotlivých dielov sa priebežne vyrobí aj film o celom nakrúcaní. V zmluve je zakotvené, že pokiaľ bude projekt úspešný, môžeme na Boyard chodiť nakrúcať každoročne." Pevnosť Boyard budú môcť televízni diváci sledovať na Markíze od septembra, raz za mesiac, pravdepodobne v pondelok v hlavnom vysielacom čase.
FOTO: Vo veži pevnosti Boyard sídli otec Furaš, ktorý dáva súťažiacim hádanky. V slovenskej verzii sa doň prevtelí niektorý zo slovenských hercov.
Autor: BARBORA DVOŘÁKOVÁ, FOTO - ARCHÍv