PRAHA (SME - r) - "Fotografia je moja milenka a film je moja manželka," vyznáva sa kameraman Juraj Šajmovič (1932), ktorého výber z celoživotnej fotografickej tvorby je do 15. februára sprístupnený v Slovenskom inštitúte v Prahe. Piešťanský rodák žijúci v Prahe je autorom 60 hraných filmov a televíznych seriálov (Adam Šangala, Smrť sa volá Engelchen - podľa L. Mňačka, Sanitka, Dobrodružstvá kriminalistiky), za rok 1995 získal za kameru vo filme Golet v údolí (réžia Zeno Dostál) prestížne ocenenie Český lev. Na výstave sa však predstavuje so svojou "milenkou" - šesťdesiatimi čiernobielymi veľkoformátovými fotografiami. Pochádzajú z rokov 1950-1970 a po dlhšom časovom fotografickom odmlčaní aj z 90. rokov. Ukazujú šírku záberu tejto osobnosti, lásku ku všetkému živému - a najmä k ľuďom, čo sa prejavuje v bravúrne zobrazenom cykle ľúbostných dvojíc. U Šajmoviča je fotografia vyslovene citová záležitosť. "Nejdem na to programovo," povedal autor. "Nechodím s fotoaparátom po uliciach, to som nerobil nikdy. Musí mi napadnúť myšlienka, musím sa ňou nadchnúť a až potom ju realizujem. Nikdy však napríklad nefotografujem pri nakrúcaní. Celá moja duša i telo sú vtedy vo filme. Na fotografovanie, rovnako ako na maľovanie, ktorému sa stále viac venujem, nachádzam čas až po filme." Výstava je dôkazom kvalitnej dramaturgie Slovenského inštitútu v Prahe pod vedením P. Krupára, ktorý považuje za jednu zo svojich priorít predstavovanie slovenských umelcov žijúcich a tvoriacich v ČR. Po výstave J. Šajmoviča to bude výstava výberu z tvorby P. Rónaia, po ktorej bude nasledovať výber z grafickej tvorby I. Bencu a K. Felixa.