Talianska verejnosť je šokovaná zábermi z horského strediska Cavalese, kde sa zrútila kabína horskej lanovky po zrážke s americkým vojenským lietadlom v službách NATO. Nehoda si vyžiadala 20 obetí, popri dvoch Talianoch väčšinou Nemcov, medzi ktorými boli aj turisti z Belgicka, Holandska a podľa predbežných správ aj poľská lyžiarka so synom. Jej manžel sa na začiatku dovolenky zranil a momentálne leží s poranenou nohou v nemocnici. Obyvatelia Cavalese zhodne tvrdia, že im lietadlá zo základne v Aviane, ktoré kontrolujú vzdušný priestor nad Bosnou ako súčasť jednotiek SFOR, strpčujú život už dávnejšie. Podľa viacerých očitých svedkov si piloti dokazujú svoje majstrovstvo najmä podlietavaním lán spomínanej lanovky. Očitý svedok včera dosvedčil, že v inkriminovanom čase preletelo nad jeho domom lietadlo, ktoré rozhodne letelo až nebezpečne nízko nad jeho domom, tak, že tlak vzduchu rozkýval aj jeho dodávkové auto, odstavené na dvore. Svoj podiel viny na nehode okamžite priznalo aj velenie amerických vzdušných síl, umiestnených v Aviane. Oznámilo, že pilot prieskumného EA-6B hneď po pristátí hlásil prudké trhnutie v momente, keď prelietaval ponad horské stredisko. Nikto zo štvorčlennej posádky však nevedel definovať, čím bolo spôsobené. Až neskôr sa v blízkosti nešťastia našli úlomky lietadla a jeden zo svedkov potvrdil, že ho videl podlietavať laná, ktoré boli umiestnené vo výške asi 80 metrov. Prípad sa dostal na prvé stránky novín a na miesto nešťastia včera priletel aj taliansky premiér Prodi. Prezident Clinton vyjadril rímskej vláde svoju sústrasť prostredníctvom osobitného telegramu a o nehode sa bude pravdepodobne rokovať aj v talianskom parlamente. Nateraz boli pozastavené všetky skúšobné lety v oblasti a najmä talianski komunisti sa snažia udalosť využiť na vyjadrenie svojich výhrad proti účinkovaniu krajiny v NATO. Podobné nešťastia sa stalo už v roku 1961 vo Francúzsku, keď malé tryskové lietadlo preťalo lano kabínkového výťahu na jednom zo svahov Mont Blancu. V roku 1989 bolo velenie NATO prinútené sprísniť výškové limity pre stíhacie litadlá po tom, čo sa za dva roky vyskytlo viac ako 100 kolízií len na území členských štátov aliancie v dôsledku príliš nízkych letov. Rovnako v samotnom Cavalese sa už podobné nešťastie stalo v roku 1976, keď sa vinou nedbalej údržby pretrhlo lano a zo 43 ľudí, ktorí boli v kabínke výťahu, prežila jediná pasažierka.
Autor: Corriere della Sera, jk