Nie náhodou časovo zapadá toto úsilie do súvislosti s minulou sezónou, ktorá v Čechách - ale s dopadom aj na slovenských dovolenkárov - po prvýkrát systémom nabaľujúcej sa snehovej gule ukázala, čo sa môže stať na trhu so živelným podnikaním cestovných kancelárií. Teda aj u nás. Lebo aj u nás vlažná zákonná norma dovoľuje podnikať v cestovkách naozaj kade-komu a zas iná zákonná klauzula nevylučuje stav, keď sa majiteľ zadĺženej CK znenazdajky vyparí, aby si o týždeň neskôr inde otvoril novú firmu. Za takejto situácie je len prirodzené, že mnohí šéfovia cestoviek okamžite pocítili nutkanie odlíšiť sa od nepreberného množstva tých ostatných. Zatúžili však odlíšiť sa nielen od menej serióznych, ale aj od tých menej bohatých (a, samozrejme, aj upozorniť na seba). Čoraz silnejšie počuť hlasy, že nová sezóna prinesie na preplnenom trhu cestoviek tuhší boj ako kedykoľvek predtým. Že objem pouzatváraných objednávok na tohtoročné charterové dovolenkové lety vysoko prevyšuje objem turistov slovenského trhu. Že teda zopár krachov nás asi neminie. Nemožno zjednodušene odporúčať, aby sa ľudia obracali len na veľké a známe cestovky, u ktorých sa akosi automaticky predpokladá kapitál. Mimochodom, práve také skrachovali v ČR medzi prvými. Aj malé CK môžu byť životaschopné, ak im, pravda, nechýba základný kapitál schopný vykryť nečakané riziká. Či už taká alebo onaká, určite však treba snahu cestovky o garancie "navyše" pripísať k jej plusom. A v každom prípade nezaškodí o vybranej cestovke dopredu sa čo najviac informovať (ako dlho pôsobí, kto jej robí dopravné služby, či je členom SACK), ale aj detailne si všímať jej formulácie zmluvného vzťahu s vami ako klientom. Neodbytnosť ruže prináša.