Pondelok, 9. december, 2019 | Meniny má Izabela

Najvyššie tržby za rok 1997 mali Muži v čiernom, najviac divákov lákal hraný film 101 dalmatíncov

Najnavštevovanejším filmom uplynulého roka v slovenských kinách bola hraná verzia disneyovskej klasiky 101 dalmatíncov, ktorú od 20. marca 1997 videlo 220 171 divákov, a najvyššiu hrubú tržbu (7 430 109 korún) dosiahol vlani sci-fi hit Muži v čiernom.

Vyplýva to z údajov Únie filmových distributérov SR, ktoré pre SME poskytol jej súčasný predseda Ivan Sollár, spolumajiteľ a riaditeľ distribučnej spoločnosti Tatrafilm. Na čele únie sa pravidelne striedajú šéfovia distribučných firiem a Sollár vo funkcii na dva roky nahradil Antona Drobného zo spoločnosti Continental Film, ktorá ešte minulý rok fungovala ako Gemini Film. Dvestotisícovú hranicu návštevnosti sa už vlani nepodarilo prekročiť žiadnej snímke, stotisícovú pokorilo päť filmov. Do prvej dvadsiatky rebríčka podľa návštevnosti sa dostali aj tituly tesne pod hranicou 50 000 divákov. Hrubou tržbou nad 7 miliónov sa môžu pochváliť štyri filmy - spolu s víťazmi obidvoch spomínaných kritérií i Stratený svet: Jurský park a Bean. Sumu nad milión korún majú na svojom konte snímky až do 50. sledovaného miesta. Celková hrubá tržba za minulý rok bola takmer 160 miliónov a zaslúžilo sa o ňu niečo viac ako 4 milióny divákov. "Ak mám úprimne povedať pravdu, keď sa na čísla pozerám z hľadiska celkovej distribúcie, úplne spokojný byť nemôžem. Je síce pravda, že zvýšením vstupného sme dosiahli vyššie tržby, ale pokles divákov sa nepodarilo zastaviť," uviedol Ivan Sollár. Rezervy vidí na viacerých miestach. "V novembri som sa zúčastnil na kongrese prevádzkovateľov kín a distributérov strednej a východnej Európy v Budapešti, kde svoje skúsenosti prezentovalo 11 krajín. Jednoznačne musím povedať, že okrem Ukrajiny a Ruskej federácie bolo na tom Slovensko najhoršie. Videli sme tam, že štáty ako Maďarsko či Poľsko kiná podporujú. Dostávajú výhody od miest, ktoré sa napríklad podieľajú na ich rekonštrukcii. Aj zapojenie ministerstiev hospodárstva a kultúry je inde omnoho účinnejšie než na Slovensku. U nás je, žiaľ, situácia taká, že každý sa snaží z kín len čerpať. Pred tromi týždňami sme mali výročný snem kinárov Slovenska, kde sme konštatovali, že za posledné tri-štyri roky sa síce výrazne zvýšilo vstupné, ale kinám z toho nezostalo nič. Zvýšili sa platby za elektrinu, vodu, odvoz smetí, miestne poplatky, reklamu, telefóny, prakticky na všetko. Paradoxné je, že ten, kto znáša ťarchu zvyšovania na svojich bedrách, nemá nato, aby mohol investovať a rozvíjať odbor, v ktorom podniká."

Zvyšovanie cien má za následok fakt, že aj vstupenka do reprízových kín vyjde drahšie než požičanie videokazety. Konkurenciu videopožičovní však Ivan Sollár nepovažuje za nebezpečnú. "Ak by sme dokázali kiná povýšiť na úroveň, na akej majú byť, žiadna konkurencia by nehrozila. Ani zo strany televízie, i keď istý prepad sme zaznamenali napríklad počas rozbehu Markízy. Ak bude v kinách pohodlie a dobrý zvuk, každý uzná, že filmom na videu nedosiahne ten istý zážitok. Kino by malo byť spoločenskou udalosťou. Žiaľ, u nás sa do kina chodí tak ako pred tridsiatimi rokmi. Prídem, rýchlo si sadnem a rýchlo odídem, pretože okrem tých obrázkov s pomerne nekvalitným zvukom ma tam nič iné nečaká. Je to smutné konštatovanie, ale za posledných osem rokov sme tento stav nedokázali vylepšiť," povedal. Filmovú distribúciu, na Slovensku fungujúcu bez štátnych dotácií, označil za odbor, ktorý sa samofinancuje. "Ak mám dobré informácie, žiadny filmový distributér u nás zatiaľ nenarábal s úverom, každý ,obracia` len svoj zarobený kapitál. To je možno dôvod, prečo dávame menej peňazí do reklamy a prečo nie sme na trhu - s výnimkou veľkých filmov - takí aktívni," dodal Ivan Sollár. Slovenský distribučný trh je však napriek tomu stabilizovaný a dosť rovnomerne rozdelený. Už tretí rok na ňom pôsobia štyri veľké spoločnosti, ktorých v oblasti distribúcie dopĺňa Asociácia slovenských filmových klubov. Spoločne majú veľmi široký záber a každý rok sa postarajú o premiéry asi 130 až 150 filmov.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  3. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  5. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  8. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  9. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  10. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  1. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  2. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  3. Zálohovanie PET fliaš je úspech, stopka výrubom bola prioritou
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  5. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  6. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  7. Tipy na darčeky z Tokaja...
  8. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  9. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  10. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 15 037
  2. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 12 008
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 11 610
  4. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 596
  5. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 720
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 8 508
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 276
  8. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 731
  9. Večer bola voda pitná, ráno už nie 7 037
  10. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 757